El Defensor del Ciutadà segueix treballant set mesos després d’esgotar el mandat
Joan Ramón Costa ocupa el càrrec de Defensor del Ciutadà des de la seva creació al juny del 2006. El passat mes de juny esgotava així el màxim de 10 anys que hi pot estar al càrrec. Ha completat els dos mandats, pel segon va ser escollit al setembre de 2011.
Ara continua “en funcions”, segons el reglament ha de continuar fins que hi hagi un nou nomenament. “Encara no sé fins quan haig de continuar”, explica Costa, qui continua atenent als veïns a l’oficina del carrer Federico Garcia Lorca amb normalitat, “tot igual, només canvia que ara ja no puc fer cap previsió ni iniciar accions a llarg termini”. Costa explica que al novembre va preguntar a l’alcalde i li va dir “que estaven en converses amb els altres grups” i ja no ha sabut res més. “Ara hi he demanat una altra reunió per tractar altres temes de queixes que he rebut de ciutadans i també li vull preguntar perquè m’agradaria saber si haig de seguir dos o tres mesos o molt més”, comenta Costa. Al ple de novembre el regidor del PDECAT, Xavier Peñarando, també va preguntar pel relleu a l’alcalde i la resposta va ser: “no li puc donar una data per a l’elecció del nou Defensor del Ciutadà”.
Tampoc s’ha explicat públicament si els canvis que planteja fer el govern són en el sistema d’elecció del nou Defensor o en el seu funcionament.
Costa tampoc ho sap: “no m’han consultat res sobre els canvis, pel que sé el govern vol que el defensor del ciutadà passi a ser itinerant, que atengui als veïns a diferents punts del municipi, però no sé més”. La idea no convenç a l’actual Defensor qui considera que és important que es mantingui una seu pròpia on poder atendre als veïns però també treballar, i “si es vol potenciar el servei el que cal és pressupost per fer difusió i, en tot cas, una seu més cèntrica que sigui més propera a la gent”.
.
Figura en debat constant
Gairebé des del primer dia la figura del Defensor del Ciutadà ha estat motiu de debat polític. El primer nomenament de Joan Ramon Costa ja va aixecar algunes crítiques al ple. El llavors regidor no adscrit, Josep Gabarra, es queixava que s’escollís una persona que havia estat vinculada a un partit (CIU). Ara Gabarra, regidor per Ciutadans, ha defensat al ple que cal eliminar la figura del Defensor del Ciutadà i destinar el seu pressupost a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC). Des del PP, en canvi, han valorat any rere any que el defensor feia poca feina però que calia potenciar la seva figura. Una necessitat de major difusió i suport que també havien expressat sempre els regidors del COP-CpR des de l’oposició. Al 2011 amb motiu de la presentació de Jacint Padró, ex-regidor de la formació, com a candidat a Defensor del Ciutadà des del Compromís demanaven canvis al reglament per tal que l’elecció del Defensor es fes a través d’una votació popular.
La regidora d’ERC, Lurdes Serra, va apuntar al ple de maig que caldria aprofitar el relleu per impulsar i millorar el servei i des del PSC i CIU, ara PDECAT, sempre han destacat la independència de Costa i han lloat la seva tasca.
.
Un servei útil pels veïns
El propi Ramon Costa considera que “és normal que des de l’oposició es tinguin diverses opinions sobre mi i la meva figura” perquè mai hem buscat “fer soroll”. Reivindica la seva feina, “trobem solucions també més enllà de les resolucions, últimament veiem que és més eficaç solucionar la queixa en particular, fent de mediadors, que emetre una resolució renyant al govern perquè tampoc tenim autoritat per fer-ho i no ens fan cas”. “Hem optat per donar solució a la queixa particular del ciutadà”, que al cap i a la fi és la seva missió. Mirant els deu anys que porta en funcionament el servei, Costa reconeix que encara manca “fer més difusió”, perquè “molts dels veïns que venen ho fan perquè els hi han enviat des del propi Ajuntament” i també es troben “molts que el primer que diuen és no sé si haig de venir aquí o no” per després plantejar qüestions que s’haurien de tractar a l’OMIC o al Síndic de Greuges. Amb tot explica que també per oferir aquest servei d’acompanyament “estem sent molt útils, perquè la gent no té clar on s’ha d’adreçar i nosaltres els hi expliquem el procés que cal seguir i com ho han de fer”. Considera que és important també que es mantingui l’obertura de l’oficina com a mínim una vegada a la setmana per la tarda “perquè és quan més gent pot venir”.
Com a valoració més general Costa explica que el que cal “és que a l’Ajuntament aprengui a assumir els seus errors” i en els temes relacionats amb la Policia Local, que segueixen sent els més habituals, que “la presumpció de veracitat que hauria de ser excepcional no sigui comú com fins ara”, una situació que perjudica als veïns que a sobre han vist com “reclamar una multa els hi costa diners perquè perden la bonificació” i això fa que molts no ho facin.
Costa recorda que la seva figura és important perquè “som la manera com el veí pot rebatre a l’Ajuntament, sense haver d’anar al jutjat”. Un servei que va atendre el passat any 2015, 182 consultes i 27 queixes de ciutadans.
.
.