Famílies en Acció: “Cal defensar l’ensenyament públic de les retallades i del partidisme”

Part de la comissió // DR

Famílies en Acció és un grup de treball nascut a l’AMPA de l’escola Pinetons però oberta a la participació de pares i mares d’altres centres. Volen donar a conéixer la situació actual de l’ensenyament públic i obrir així un espai de debat i reflexió a l’entorn del model educatiu. Tot plegat va quedar ven visible fa unes setmanes amb l’organització d’una interessant taula rodona sobre l’efecte de les retallades a les escoles. 
Revista de Ripollet: Què és famílies en acció?
Famílies en Acció: Som una comissió, un grup de treball de l'AMPA de l'escola Pinetons que tenim per objectiu informar i explicar a les famílies quina és la situació de l'ensenyament públic.


RdR: Quan i per què vau decidir que calia dur a terme aquesta tasca?
F.A.: Va ser no fa massa, poc més d’un any. Ens vam adonar que la participació dels pares i mares de l’escola a les manifestacions per defensar l’ensenyament públic era baixa i vam veure que a molts els hi faltava informació sobre la realitat que es viu en el dia a dia de les escoles.
 
RdR: Per on vau començar?
F.A.: Ens vam organitzar a través del facebook i un llistat de correus electrònics. I vam començar a redactar manifests i adherint-nos a la marea groga per l’ensenyament. Vam omplir de cartells l’escola i també vam començar a fer les samarretes.  

RdR: L’acte més visible va ser la taula rodona sobre les retallades al Centre Cultural
F.A.: Inicialment ho volíem organitzar aquí al Pinetons però per obrir-ho a altres escoles finalment el vam fer al Centre Cultural. Va ser una jornada interessant i el que volíem era visibilitzar la problemàtica i oferir la visió des de diferents vessants. 

RdR: Com estan notant les famílies les retallades?
F.A.: No del tot gràcies a l’esforç dels professors, que és molt gran. Ells estan fent mans i mànigues per reduir al màxim l’afectació als alumnes. Estan treballant amb una gran pressió, fan un sobresforç i és difícil saber quant temps més podran mantenir-ho, a vegades l’afectació és invisible per a les famílies pel compromís dels mestres. Ells són els que canvien horaris, ajusten les classes i intenten minimitzar els efectes per exemple quan hi ha una baixa o quan  arriba el substitut i tampoc cobreix tota la jornada. 

RdR: Voleu dir que hi ha efectes que no es veuen a primera vista
F.A.: Si una setmana no tens un professor molts pares s’adonen i quan ho saben penses que és el que hi ha i que els mestres ja ho solucionen.  Però els problemes van més enllà, hi ha altres coses que estan passant i que la direcció tampoc vol anar explicant. Si estàs més implicat t’adones més, per exemple amb espais tancats a l’escola perquè no hi ha pressupost per fer la neteja. O la reducció de beques menjador o d’ajudes per a material que per moltes famílies és molt dur. Al Pinetons hem de tenir en compte que l’ampliació de ràtios gairebé no ens ha afectat, pel nostre model no hem de comprar llibres i el material es pot pagar poc a poc, a més des de l’escola porten estudiants de màster que ajuden temporalment als porfessors però la nostra reivindicació va més enllà del Pinetons és més general.  

RdR: Heu contactat amb d’altres AMPA dels municipi?
F.A.: Vam fer una primera reunió amb quatre associacions d’altres escoles i no ho tanquem tampoc a d’altres entitats o col·lectius. Però el que vam veure és que en altres AMPA són poca gent i els que hi ha s’han de centrar molt en la gestió de rebuts, llibres, menjador, no poden obrir aquest espai de reflexió sobre l’educació. Suposem que també és un cercle viciós si a l’AMPA només es fan tasques de gestió, que són poc agraïdes, també a les famílies els hi costa participar i sumar-s’hi. 

RdR: Com ho feu vosaltres?
F.A.: A nosaltres ens ajuda el model educatiu de l’escola, la direcció i els professors. Ens permeten participar i proposar activitats. Potser el context social del centre també ens ajuda. En tot cas valorem positivament com funciona el treball en comissions, som grups força independents on els pares poden aportar segons els seus interessos, gustos o habilitats. Així és com fem la revista del centre, hem organitzat xerrades sobre consumisme per pares o un taller de primers auxilis. Però entre tots els grups sóm unes 30 o 40 famílies.   

RdR: Amb aquestes propostes l’escola va més enllà de l’horari lectiu i els infants
F.A.: És un objectiu d’aquesta manera de treballar, entendre l’escola com un centre social, cívic, un espai de trobada que superi l’ensenyament reglat dels nens i nenes. 

RdR: Quines són les properes accions que esteu preparant? 
F.A.: Hem redactat un manifest contra la LOMCE i volem declarar al ministre d’educació Wert ‘persona non grata’ perquè és la persona més perillosa per l’educació pública. 
No ens agrada que es vulgui canviar la inmersió lingüística però la llei va més enllà i de tot això no es parla. Fins i tot el govern de la Generalitat està d’acord amb bona part de la llei i cal recordar que a Catalunya és on més retallades estem patint. Volem visibilitzar que aquest projecte de llei és inadmissible, ja n’hi ha prou que els partits polítics utilitzin l’educació d’aquesta manera. Volen reduir la participació de les famílies, es posen les bases per desmantellar l’educació pública i s’allunya encara més de les famílies el currículum i el model de cada centre. Ens agradaria que s’hi sumessin més AMPA, escoles i altres entitats. De fet, ens agradaria poder crear una plataforma més àmplia.
AMPA activa
La comissió Famílies en Acció la formen actualment una quinzena de pares i mares. L’organització per grups està funcionant a l’AMPA de l’escola Pinetons, en aquests moments mantenen actives comissions de gestió com ara les dedicades al menjador, el servei d’acollida, biblioteca, esports o extraescolars. Però també d’altres com la dedicada al manteniment i millora del pati, una organitzadora de festes o un grup artístic. I a sobre funcionen més dedicades a projectes com l’escola de pares, una que fa una revista, una altra dedicada a la comunicació, un grup de pares que assessora sobre el pas a l’institut i un altre de famílies delegades. Tot plegat una participació enriquidora que permet convertir l’escola en quelcom més que una escola d’infantil i primària. A través de berenars i dinars han recollit fons, per exemple, per una nova tanca perimetral.
 

Leave a comment

Your email address will not be published.

*



Aquesta pàgina utilitza galetes ('cookies'). Si continua navegant dóna el seu consentiment i accepta la nostra política de galetes, clica aquí per a més informació.plugin cookies

ACCEPTAR
Aviso de cookies