La Plataforma per la Sanitat Pública denúncia retallades en personal als CAP

Entrada del CAP Ripollet // DR

“Han trigat gairebé una setmana en donar-me hora de visita, em sembla massa”, explica una veina que entra al CAP el matí de dilluns. Un altre pacient que surt també lamenta “que darrerament hi ha més saturació, jo sóc malalt crònic i ho he notat”. Són les queixes generalitzades per l’afectació que les retallades estan tenint en l’atenció primària. Però en els últims temps a aquestes s’han afegit altres. “En poc temps han canviat el metge i ara també la infermera, i a mi m’agradaven els que tenia”, ens explica una altra pacient i la seva acompanyant ens confirma que “últimament hi ha molts canvis”. Igual que aquests testimonis la Plataforma per la Sanitat Pública també es pregunta aquesta setmana en un comunicat, que s'adjunta sota la notícia, què passa en els centres d’atenció primària de Ripollet. La Plataforma considera que hi ha “un greu problema de salut pública”, “insostenible” i xifra la reducció de plantilla patida els darrers anys als CAP I, el Pinetons i La Farigola, en 20 professionals. Al comunicat expliquen que s’han perdut tres llocs de metges de família, infermers, auxiliars, un pediatra i també molts administratius. 

Amb la reducció de la plantilla no sanitària s’entén que “cada cop costi més que t’agafin el telèfon, per exemple”, expliquen des de la Plataforma que també insisteixen en el fet que “si l’atenció malgrat tot continua funcionant és per l’esforç dels professionals”. 
Però lamenten que les condicions de la plantilla siguin cada cop pitjors i també denuncien que els problemes en la gestió van comportar fa un any un escrit dels professionals queixant-se de manca de suport per part de la direcció i que en no rebre resposta molts professionals “han sol·licitat un canvi de lloc de treball” i a altres “no se’ls hi ha renovat el contracte sense que es coneguin exactament els motius”.
La Plataforma enceta amb aquest comunicat una campanya de denúncia de la situació als centres d’atenció primària i reclama que es prenguin mesures “per recuperar personal sanitari, evitar canvis de metges constants i cues interminables per programar visites” així com també volen que es posi fi a “les esperes de 10 o 20 minuts per ser atesos telefònicament i les presses perquè el metge té una llista de 40 pacients o més al dia”.

Pendents dels canvis a l’estiu
Els últims anys amb l’arribada de l’estiu arribaven també canvis en l’horari del CAP Pinetons. Un ambulatori que quedava tancat diverses setmanes. Des de l’Ajuntament han confirmat que encara no coneixen la proposta del Departament de Salut aquest any. I des de la Plataforma expliquen que tenen previst dur a terme reunions per conèixer quina és la situació al respecte ja que amb la reducció de plantilla és difícil poder donar vacances a l’estiu als treballadors sense tancar el CAP Pinetons.
De moment des del Departament de Salut han fet públic el reforç de professionals als ambulatoris de les zones  més turístiques però no han donat a conèixer els canvis d’horari a la resta del territori.
La situació sanitària al municipi té altres temes pendents i reivindicats: els canvis que comporta la nova concessió del servei d’ambulàncies, el col·lapse a les urgències del CAP II i la manca de servei de pediatria al CAP Pinetons.
Comunicat íntegre de la Plataforma per la Sanitat Pública

Què passa en els centres d’atenció primària de Ripollet? 

Les continues retallades en el pressupost de Salut i la conseqüent reducció de personal i mitjans, dóna com a resultat un greu problema de salut pública.
A Ripollet aquesta situació ha arribat a ser insostenible. Poc a poc han anat reduint el personal i en aquests moments les dificultats per continuar oferint un servei de qualitat als veïns i veïnes de Ripollet són cada vegada majors.
Penseu que aquests últims anys s’ha reduït la plantilla del ABS de Ripollet 1 en un metge de família, un infermer/a, un auxiliar d’infermeria, quatre administratius, 1 pediatra (només queden 5) i una infermera de pediatria. No es va cobrir la plaça d’un pediatra que va jubilar-se amb la qual cosa l’atenció pediàtrica a una població que no ha disminuït en la mateixa proporció (potser fins i tot ha augmentat) encara es dificulta més…
Durant aquest mateix període, a l’ABS de Pinetons, s’ha perdut una plaça d’infermeria i fins a quatre administratius (3 fixos i un administratiu de suport). Amb la meitat de personal administratiu és impossible atendre de manera àgil les trucades telefòniques i als pacients al centre.
I potser a l’ABS de Farigola és a on, proporcionalment, més ha disminuït el personal sanitari: de 7 metges de família han passat a tenir només 5; de 7 infermeres han passat també a només 5, i també han desaparegut 2 places d’administratius.
Ja fa molt temps que els professionals i els pacients pateixen aquesta situació, i si l’atenció sanitària no s’ha ressentit encara més és pel sobreesforç del personal tant sanitari com no sanitari dels nostres centres de Salut.
A més a més, molts professionals dels centres no se sentien recolzats per la direcció (Sra. Núria Balaguer), i fa aproximadament un any van signar un escrit, dirigit als seus responsables, explicant aquesta situació. Com que no s’ha donat respostes adequades a aquesta situació, molts metges que havien treballat durant anys a Ripollet han sol·licitat el canvi de lloc de treball, la qual cosa, conjuntament amb la precarietat dels contractes dels metges substituts i la irregular cobertura de les baixes de llarga durada, fa que hagi un recanvi continu de metges de capçalera que de cap manera afavoreix l’atenció als pacients.
També han hagut casos d’ infermeres i metges als qui no se’ls hi ha renovat el contracte sense que es coneguin exactament els motius.
Volem denunciar aquesta situació i exigim que es prenguin les mesures per recuperar el personal sanitari, evitar els canvis de metge constants, evitar les cues interminables per programar visites, la llista d’espera de setmanes per poder ser atès pel teu metge o la teva infermera, les esperes de 10 o 20 minuts per poder ser atesos telefònicament, les presses perquè el metge té una llista de 40 pacients o més el mateix dia.
Necessitem equips estables, volem ser atesos pel mateix metge i la mateixa infermera: la continuïtat en el lloc de treball i en l’atenció fomenta la confiança i facilita l’atenció.

Leave a comment

Your email address will not be published.

*



Aquesta pàgina utilitza galetes ('cookies'). Si continua navegant dóna el seu consentiment i accepta la nostra política de galetes, clica aquí per a més informació.plugin cookies

ACCEPTAR
Aviso de cookies