Plataforma No Benzinera Can Mas: ‘Sabien que farien una benzinera al costat d’una escola i ningú va pensar en els nens’

Representants de la plataforma No Benzinera Can Mas: Javier Melenchón i Maribel Bernal // Sergi Bayó

La plataforma No Benzinera Can Mas ha estat mobilitzant la ciutadania de Ripollet en els últims dies per aturar la construcció d’una nova benzinera al costat de l’Escola Martinet. Han sigut ja moltes accions de protesta i més de 3.000 les signatures que s’han recollit per protegir els drets dels més menuts. Parlem amb representants de la plataforma, Javier Melenchón i Maribel Bernal, per conèixer quines amenaces creuen que comporta la construcció de la gasolinera, l’estat de les negociacions i les accions que tenen previstes.

RevistaDeRipollet: Què és el que més us alarma de la construcció de la nova gasolinera al municipi? NoBenzineraCanMas: El que més ens alarma és la inseguretat i la salut. Generaran molta inseguretat l’augment de cotxes i per on es mouran aquests cotxes, el c/ de Sant Jaume, el de La Mercè, etzètera. Els cotxes entraran i sortiran pels carrers on ara els nens van el parc. Els estem traient, doncs, un dret que els infants ja tenen, que és el de poder anar sols des del col·legi fins al parc. Els pares érem conscients que era un camí segur. Ara, però, ja no ho serà. A més, serà un complex gran, ja que hi haurà sis punts, més 5 boxes de rentat, més aparcament, etc.


Tot això, a més, tenint en compte que el c/ Sant Jaume ja està al límit de les seves possibilitats.
Ens sorprèn molt que l’estudi de mobilitat no digui res de tot això. Hi haurà més perills d’accidents, i més contaminació. El model de gasolinera és, a més, de baix cost, fet que atraurà més cotxes del que seria normal. La gasolinera no aprofitarà el trànsit habitual, sinó que serà un trànsit induït. Hi ha gent a qui no li importa fer quilòmetres per anar a posar gasolina a un preu més econòmic. Quina quantitat de gasos emetrà tot això? A més, al costat d’un col·legi i en una població o els nivells de contaminació són molt elevats. No té cap sentit.

RdR: Creieu que se us va tenir en compte a l’hora d’atorgar la llicència d’activitat a l’empresa BonÀrea?
N.B.C.M: No, opacitat total. Pensa que ens en vam assabentar que construirien una gasolinera perquè uns pares van preguntar a uns obrers què estaven fent allà. Estem molt emprenyats amb BonÀrea. Evidentment, no tenen cap obligació legal de dir que faran una benzinera, però ells saben que en faran una al costat d’un col·legi i al costat d’un parc. Ningú ha pensat en els nens, ningú. És molt trist.

RdR: Quina ha estat la resposta del govern local?
N.B.C.M: La primera reacció va ser de sorpresa, i després s’han posat totalment de la nostra part. No eren conscients de la gravetat de l’assumpte. Després de fer notar on estava exactament la gasolinera, han vist que xocava de front amb el pla de mobilitat nou que ells persegueixen. Es van reunir molt ràpid i també ens van convocar de pressa. Se senten en part responsables d’una cosa que està en contra de la seva forma de veure el poble.
En vàries ocasions que ens hem manifestat, hi ha sigut l’alcalde, i li hem demanat que s’impliqui. Ell ens ha dit que tenim tot el seu suport i que féssim tots els moviments socials necessaris per fer pressió. Nosaltres, a canvi, li hem demanat que es personin a l’hora de moure’ns i anar on sigui. Tindrem més força si anem ciutadania i Ajuntament.

RdR: En quin estat es troben les negociacions?
N.B.C.M: Precisament l’altre dia un representant del BonÀrea va parlar amb l’alcalde i ens van dir que pararien les obres fins que no ens reuníssim les dues parts implicades. Portaven, però, des que havíem començat les queixes en silenci, i això encara ens emprenyava més.

RdR: Com us heu organitzat per aturar la construcció de la gasolinera?
N.B.C.M: En un principi ens vam començar a reunir diversos pares, però ens vam acabar dividint en grups o comissions de treball. La protesta s’estén també a l’AMPA i a l’Associació de Veïns de Can Mas.
Tenim 3 comissions. La tècnica està formada per experts, com advocats o arquitectes, que revisen tota la documentació per detectar possibles errors. Han demanat, per exemple, a Medi Ambient un estudi de com de més nociva seria la contaminació al poble amb aquesta gasolinera.
Per altra banda, està la comissió de comunicació, tan interna com externa, que s’encarrega que tothom estigui informat i de donar a conèixer la situació als mitjans. Per últim, la de lluita social i reivindicació comunica al poble la situació, i realitza actuacions, mobilitzacions o recollides d’assignatures.

RdR: Quantes en dueu de firmes?
N.B.C.M: A través de la plataforma Change en tenim més de 2000, però com que compten només les signades, en paper en tenim més de 1.300. Això només al col·legi, ja que hem de passar per moltes botigues a recollir més signatures.

RdR: Teniu pensades més accions o mobilitzacions?
N.B.C.M: Sí, tant de carrer com d’altres. De fet, ja vam presentar una queixa al Síndic de Greuges, ja que això atempta contra els drets dels infants, classificats a la pròpia ONU. També hi ha lleis espanyoles i europees que emparen els camins escolars, que aquestes obres trenquen per complet. Arribarem fins al final, fent servir totes les mesures pacífiques, de diàleg i de trobar solucions. D’aquestes mesures no ens cansarem mai.
A més, això també és l’excusa perquè l’Ajuntament es plantegi d’una vegada per totes l’Anell de Protecció a escoles, col·legis, caps i d’altres zones sensibles. Si ja existís aquest anell no hauríem d’estar parlant.

La plataforma denuncia…
A part del perill per a la salut i la seguretat dels infants, la plataforma No Benzinera Can Mas també denuncia que la benzinera interferirà en la bona marxa del transport públic: el seu accés coincideix amb el traçat de les línies d’autobusos del c/ Sant Jaume.
Així mateix, informen que Ripollet és el poble amb més benzineres per km2 del Vallès Occidental i de tota Catalunya, juntament amb l’Hospitalet. “A Ripollet tenim 2 benzineres per km2, 6 vegades més que Cerdanyola i 10 vegades més que Sant Cugat”.
L’evolució de les demandes de la plataforma es poden seguir al seu bloc nobenzineracanmas.blogspot.com.es/, o a les xarxes socials amb el mateix nom de la plataforma i el hashtag #nobenzineracanmas.
.
.

Leave a comment

Your email address will not be published.

*



Aquesta pàgina utilitza galetes ('cookies'). Si continua navegant dóna el seu consentiment i accepta la nostra política de galetes, clica aquí per a més informació.plugin cookies

ACCEPTAR
Aviso de cookies