JM Osuna: “Cal fer un pla de xoc contra la crisi amb mesures transversals i valentes’

En Jose Maria Osuna té 27 anys. És llicenciat en Ciència Política i està fent el doctorat. Viu amb la parella en un pis de lloguer. Aquesta legislatura ha estat regidor del COP-CpR i conseller comarcal de les CAV. El COP-CpR va obtenir 2.318 vots en 2011, quatre regidors. Ara dóna suport a la candidatura ciutadana Decidim Ripollet que també inclou membre de Podem i Procès Constituen, entre d’altres entitats.
Què és el pitjor de Ripollet?
Que hi ha molta gent que ho passa malament per aquesta crisi. Veïns amb perill de ser desnonats, que els hi tallen els subministraments bàsics o inclús que no poden fer els àpats diaris en condicions. I sap greu que e l’Ajuntament no ho estigui afrontant.
Quina serà la primera mesura si governa? Actuacions en tres eixos importants. Un pla de xoc amb mesures transversals i integrals per afrontar el problema social amb la col·laboració de les entitats del tercer sector. Obrir espais de participació amb major presència de les entitats, teixint xarxa i entre tots elaborar quin model de municipi volem. I fer un mapa dels serveis privatitzats, mirant quan caduquen els contractes per municipalitzar-los.
Quines són les seves propostes en urbanisme?
Donant per fet que el terme municipal està completament edificat, caldria estudiar com recuperar habitatges buits per fer una bossa de pisos socials, fomentar la rehabilitació directament des del municipi o a través de cooperatives, assegurar també la protecció de les zones verdes que tenim, reservar espais per equipaments als barris, manteni néts o donar ús social als solars buits i conservar el patrimoni local i espais i edificis emblemàtics.
Una candidatura tan nova està preparada per afrontar la responsabilitat de governar?
I tant. Perquè anem persones que ja tenim experiència com a regidors i tenim formació específica i el qui no, tenen l’experiència de l’activisme social i això els dota d’unes habilitats molt preuades a la gestió política.
Com afronten els pactes?
Tots els acords es faran en base als programes, no en base a quotes, sous o repartiment de regidories. Ha de ser un pacte que contempli un canvi de les formes i les coses que s’han fet fins ara. Abordant la crisi social, augmentar la participació i a favor de la municipalització. A partir d’aquí estem oberts al diàleg amb tothom, excepte partits xenòfobs, racistes o discriminatoris.
Respongui amb un sí o un no
Reforma Horària? En principi, no em sembla prioritari.
Independència? La candidatura no és independentista, jo sí.
Unió dels Vallesos? No. Penso que els interessos són diferents.
Posi nota de l’1 al 10
Espais Verds? 2.
Poliesportiu? 4.
Biblioteca? 5.
Com organitzarien el govern?
El primer disminuir el sou de l’alcalde i fer un govern amb regidors d’arees i de barri però que treballin de forma més transversal, amb una visió més general.
Què diferencia Decidim i el COP-CpR?
Hem sumat molta més gent i ho hem fet sense rebaixes discursives en els eixos bàsics. A més respon a un procés obert de confluència al qual s’ha pogut afegir més veïns, amb més veus i més força.
Què l’enorgulleix de Ripollet?
Les entitats, que malgrat les dificultats econòmiques, omplen de vida el poble i els barris, que també estan molt vius.
En quin any es va constituir el Defensor del Ciutadà?
Deu ser l’any 2006. Resposta correcta: 2006