Nous canvis al carril BUS VAO per tal d’acabar amb la infrautilització del vial
La manca d’ús del carril BUS VAO de la C-58 és evident des de la seva obertura a finals d’octubre de 2012. Ha servit per reduir el temps de trajecte dels autobusos però no ha reduït els col·lapses en una de les vies més transitades de Catalunya.
Davant el fracàs de la infraestructura, que va tenir un cost de 80 milions d’euros, fa un any es va decidir baixar el mínim d’ocupants per utilitzar aquest servei de 3 a 2 i es va ampliar l’horari d’obertura en sentit Barcelona. Però el trànsit continua per sota del previst.
El carril no ha suposat un canvi significatiu en el transport públic que continua sent poc atractiu per molts ciutadans degut a l’horari, la freqüència de pas, la manca de connexió amb els polígons industrials i alguns nuclis urbans i el preu del bitllet. I s’ha demostrat gairebé inútil per molts conductors degut a les restriccions d’ús i sobretot la mala connexió amb les rondes.Per solucionar aquesta situació el Departament d’Interior ha anunciat que obrirà el carril les 24 hores del dia, tots els dies de l’any i en els dos sentits. Però no sap com ho farà. El Servei Català de Trànsit presentarà a la comissió de seguiment del carril BUS-VAO dues propostes diferents.
Dos carrils, dos sentits
Una proposta és dividir la plataforma actual en dos carrils de 3,5 metres d’amplada i dos vorals d’1,5 metres. Entre els dos carrils s’instal·larien elements de separació. En la segona proposta se separen els dos carrils de circulació amb un altre de 3 metres senyalitzat amb balises, que podria ser utilitzat en casos excepcionals com a carril d’assistència o avaria.
A l’espera de saber quina serà l’opció escollida la decisió de fer el carril bidireccional ha sorprès als municipis i inclús al Departament de Territori i Sostenibilitat. Solució sense consulta ni participació.
Als ajuntaments del Vallès, que a començament d’any demanaven canvis per “reduir o solucionar els embussos de trànsit” no se’ls ha consultat. I tampoc s’ha fet entre els propis departaments de la Generalitat. Hores després que Interior anunciés la decisió, des de Territori es recordava que la infraestructura no està pensada per permetre circular en els dos sentits al mateix temps, que aquesta opció s’havia rebutjat des de l’inici del projecte per inseguretat i xifrava el cost de les obres d’adequació en més d’un milió d’euros.
Més mesures
Des de la Plataforma per a la promoció del transport públic es feliciten per la decisió de fer el carril bidireccional per protegir l’autobús tant d’anada com de tornada. Consideren que la via és prou segura com per fer-se servir en dos sentits limitant la velocitat a 80km i, si fos necessari, es podria reduir el trànsit restringint novament el pas als vehicles de dos ocupants.
Al mateix temps reclamen també l’extensió del carril BUS VAO fins a Sabadell per resoldre el col·lapse a l’alçada del Baricentro i un pla de servei de bus que cobreixi les àrees mal servides del Vallès per tal fomentar el seu ús.