Albert Olivares: ‘El meu projecte és arribar a ser mecànic de Fórmula 1, però és difícil’
L’Albert Olivares és el clar exemple que no cal ser l’alumne més aplicat de la classe per arribar ben lluny, o si més no un exemple que depèn de la classe on estiguis pots ser el millor. Olivares va sortir del col·legi Sant Gabriel amb les notes justes i va provar de fer el batxillerat però es va veure obligat a deixar-ho a la meitat i provar els mòduls d’automoció del Palau. Després va passar a un grau mig que no va treure’s, però ell no va defallir. Va decidir cursar estudis de mecànica de competició a la Montlau, i aquest cop no va desaprofitar l’ocasió. Va ser dels millors. Ral·lis, karting, boogies… Olivares és un tot terreny de les competicions automobilístiques i una mica tastaolletes del motor, però ell té ben clar on vol, la Fórmula 1.
.
RevistaDeRipollet: Quan decideixes que estudiaràs mecànica?
.
RevistaDeRipollet: Quan decideixes que estudiaràs mecànica?
Albert Olivares: Va ser al sortir de la ESO. Tenia dues opcions, o batxillerat o mòduls, i vaig tirar pel batxillerat. Va ser un any que no se’m va donar bé i vaig optar per mòduls, automoció al Palau Ausit, mecànica de carrer. Vaig aprendre molt des de la base. Vaig fer el grau mig, al meus 18 anys, però me’l van suspendre i jo ja tenia pensat anar a la Montlau. Em requerien el grau mig, pensava que no m’agafarien, però al final em van dir que sí, que entrava. Allà t’oferien pràctiques. El primer any vaig fer pràctiques de karting però vaig veure que no era el que volia. Llavors vaig tenir l’oportunitat d’anar a un equip de ral·li. Era un equip petit a Esparreguera que em donava molta creativitat. Ens donaven cotxes de fa molts anys com un Seat Panda i nosaltres els adaptàvem a 4×4 per anar pel desert. Vaig arribar a ser primer mecànic, cobrant tot i estar de pràctiques. Però no li veia molt més futur i vaig deixar-ho. Volia buscar alguna cosa més de competició.
.
RdR: Quin va ser el següent pas en la teva carrera?
AO: Estava a punt d’acabar el segon any de Montlau i em van sortir unes pràctiques a Àustria, a un equip que es deia Interwetten Junior Team. Vaig anar amb dos companys més però només hi havia una plaça. Ens van donar l’opció de fer quatre tests en circuits espanyols. Vam fer Albacete, Motorland, València i Montmeló. Després es quedarien amb un dels tres i a Montmeló van decidir que es quedaven amb mi. Vaig començar vivint a Àustria dos mesos en un pis amb altres mecànics, i a partir d’allà anàvem a carreres per tota Europa. Era difícil perquè estava acabant els exàmens finals de la Montlau, i a vegades tenia programat un vol el dilluns però després de la carrera em deien que em necessitaven i m’havia de quedar. Amb Interwetten era a categoria Fórmula Renault i vaig tenir l’oportunitat de ser primer mecànic de l’equip. La llàstima és que es va acabar, no hi havia pilots per venir a l’equip i pagar. El nostre cap va dir que ens fusionaríem amb un equip finlandés, Koiranen GP, i que aniríem a Espanya. Una notícia perfecte perquè estaria al costat de casa. A Koiranen vaig agafar més nivell, ja era World Series. Eren festivals increïbles, es notava que era una altra categoria, al dia passaven 120 mil persones. Vaig coincidir amb pilots com Carlos Sainz Jr., Nico Rosberg, Kimi Raikkonen o el nét de Fitipaldi. Al 2014 i 2015 vam ser campions els dos anys consecutius. Vam guanyar però l’equip no volia seguir i ens vam dispersar. Vaig continuar amb Adrián Vallés Fórmula, que és un equip espanyol que es dedica als monoplaces de competició i acabem de ser campions també. A més aquesta temporada l’he fet amb el meu propi pilot, Henrique Chaves.
.
RdR: Quins objectius tens actualment?
AO: Ara estic de freelance, sóc autònom. Ho vaig deixar per causes de la producció. A mi em tocava renovar contracte, que en aquest món la majoria de contractes són temporals. Només et pots planificar un any i segons com ni això. Quan acaba l’any de sobte tot canvia. Però tinc sort, dels quaranta alumnes de la meva promoció només tres estem treballant. Com a objectius propers aquest desembre faré una carrera de resistència a Abu Dhabi, a Dubai, amb superturismes. Cotxes pensats com un monoplaça però amb tota una carrosseria de turisme. A més, estic mirant d’arribar al Mundial de turismes o Fórmula 3. De la Fórmula 3 pots passar a GP3, GP2 o fins i tot directament a la F1.
.
RdR: Llavors vols arribar a Fórmula 1?
AO: El meu projecte final és arribar a la Fórmula 1, estar-hi els meus anys. Però és difícil. A més estàs tot l’any fóra, sense la família o els amics perquè estàs sempre de carreres i per tot el món. Però tinc clar que em veig a Fórmula 1. La clau per arribar és estar en categories de monoplaces com per exemple GP3 o GP2. I també contactes des de dins, i es fan en aquestes categories. Durant una temporada estaré amb turismes, però la meva idea és tornar als monoplaces.
.
RdR: Com definiries el món de l’automoció de competició?
AO: Per mi és passió. Del primer dia a la Montlau se’m va quedar aquesta frase: “Tota la gent que estem aquí és per passió, perquè si es per qualitat de treball realment són més còmodes altres feines”.
.
RdR: Era el tipus de feina que somiaves de petit?
AO: Des de petit que el meu pare em portava a les carreres, a més va ser pilot i copilot de ral·li. Ara la gent s’alegra quan els hi dic que és el que he somiat des de petit. Quan era un nen tenia els meus cotxes, els hi treia i canviava les rodetes. La meva família i la gent que em coneix es senten orgullosos de mi i espero que em segueixin donant suport.
.
.
Les competicions
Les competicions automobilístiques són un món a part. No només per la dificultat de participar-hi, ja que es necessiten pressupostos molt alts per poder arribar-hi, sinó pel grapat de competicions que trobem. La més coneguda és la Fórmula 1, la reina de les categories automobilístiques. En un escalafó per sota es troben la GP2 Series i la Fórmula Renault 3.5. La GP2 és una competició pensada per ser el trampolí a la Fórmula 1 i per tant s’hi assembla molt, en canvi la Fórmula Renault 3.5 és un campionat que es disputa únicament a Europa i on tots els automòbils estan proveïts per motors de la marca Renault. En tercer esglaó estan GP3 Series i Auto GP, dues categories molt similars a les anteriors però amb menys nivell i per sota d’elles Fórmula 3. I en un cinquè nivell la Fórmula Renault 2.0.
.
.