Alex Castillo: ‘‘Per la COVID-19 al juliol era impossible trobar bicicletes per menys de 1.500€’’
Ripollet Racing Bikers, situada davant de l’escola el Martinet, és una de les botigues que més està treballant en aquests moments. Aquesta i totes les del sector. Els negocis de bicis estan vivint un temps força peculiar. Després del confinament ha crescut la demanda i ho ha fet tant que les marques, a nivell mundial, s’han quedat sense estoc. Responen a les comandes dels clients però els temps d’espera s’allarguen. En parlem amb l’Àlex Castillo, soci de la botiga
Revista de Ripollet: Com us ha afectat la COVID-19 en el vostre comerç?
Alex Castillo: Més aviat ha sigut al sector en general. L’augment de la demanda de bicicletes ha sigut brutal, sobretot en bicicletes que van fins als 1.000 euros, una situació fora del que és habitual. Ens ha agafat en fora de joc a tot el sector: als fabricants, a les marques, a les tendes… era totalment imprevisible.
RdR: Com s’explica aquest increment?
A.C: Aquesta demanda està vinculada a que molta gent durant el confinament no tenia grans despeses, poca cosa podies fer. A les fases de desescalada els bars i restaurants estaven tancats, no podies viatjar… tampoc es podia fer esport col•lectiu. De les poques coses que podies fer era esport individual. Era una manera d’esvair-se més enllà d’anar a la feina qui podia. Així que podies córrer, caminar i anar en bicicleta, poc més. Qui no està habituat a córrer se li pot fer més dur, en canvi la bicicleta la pots agafar encara que no tinguis un gran estat de forma, si no assumeixes molt desnivell i vas a un ritme tranquil tothom ho pot fer, no et canses tant com corrent.
RdR: També ha crescut la demanda més enllà de l’oci?
A.C: Al final en aquesta situació a molta gent li feia respecte agafar el transport públic i un mitjà alternatiu és la bicicleta. Tot va relacionat. També s’ha de comptar als aficionats que han pogut fer calaix i han aprofitat per canviar-se de bicicleta. Al juliol era impossible aconseguir una bicicleta per menys de 1.500 euros. Trobar bicicletes per sota d’aquest preu es va convertir en una missió impossible. Tant per l’usuari final, com per les botigues, perquè els fabricants ja no tenien estoc i no sabien d’on treure’l.
RdR: Què vau fer en adonar-vos de la falta d’estoc?
A.C: Nosaltres vam començar a comprar fins que va haver-hi marge de compra. Tothom va fer com nosaltres. Vam intentar comprar com més aviat vam poder però va arribar un punt que els distribuïdors nacionals i internacionals es van quedar sense producte. Altres països que van començar el desconfinament abans ja s’havien trobat en aquesta situació. Un cas és Austràlia, van acabar abans el confinament. I com aquest van haver-hi molts altres casos que van produir un efecte en cadena.
RdR: Ara, a mes de setembre, quina situació es viu?
A.C: Encara hi ha més demanda que oferta. El canvi de temporada en el sector de la bicicleta comença a primers de setembre, ara ja estem en temporada 2021. En el nostre món sempre es fa una comanda de temporada i després fas reposicions amb les marques que treballes. He parlat amb algun dels directors comercials de les nostres marques i m’han comentat que la comanda nacional s’ha doblat en comparació a l’any passat, i això passa arreu del món. Quasi tothom fabrica a Àsia i no tenen capacitat real per doblar la producció d’un dia per l’altre. A més, això és una bombolla, és molt probable que aquesta situació no duri gaire temps i no generaràs una infraestructura, amb totes les despeses que suposa, quan no saps quina continuïtat tindrà aquesta situació.
RdR: Davant d’aquesta situació com s’han adaptat les grans marques?
A.C: Les marques han intentat fabricar el màxim possible. El que passa és que hi ha pocs fabricants i al final hi haurà molta falta d’estoc. Les comandes inicials algunes ens arribaran però no sabem si tindrem reposicions.
RdR: Aquesta falta d’estoc es pot veure com una situació positiva o negativa?
A.C: La demanda és molt superior a l’oferta per tant hi haurà molts clients als quals no se’ls podrà servir. Ara pots demanar alguna bicicleta en especial però no tens una data d’entrega assegurada. Van sobre la marxa perquè falten matèries primeres com alumini o cautxú. Tot el material vinculat a la bicicleta s’ha vist implicat i s’ha ressentit tota la cadena de muntatge.
RdR: Amb tota classe de bicicleta ha passat el mateix?
A.C: Sí. És igual si és bicicleta elèctrica, de carretera, de muntanya… hi ha falta d’estoc i hi haurà més falta. Per tant els temps d’espera s’allargaran, potser hauràs d’esperar mesos per tenir una bicicleta.
RdR: Us preocupa que afecti a la campanya de Nadal?
A.C: Per la campanya nadalenca es nota més l’augment de demanda en bicicleta infantil, però tampoc es dispara el nivell de facturació. La bici infantil ha perdut molta quota de mercat per grans plataformes com Decathlon. El que ven una tenda de bicicletes és un producte de més qualitat però alhora de més preu i no tothom està disposat a invertir més diners.
RdR: Per tant la COVID-19 ha beneficiat en el vostre sector?
A.C: Sí, es pot dir així. Comparat amb altres sectors com l’hostaleria o el turisme es nota més. Ha tingut un impacte negatiu brutal que portarà a una recessió mundial. Però en el nostre sector està donant una bombolla que ens ha beneficiat molt. Al final es normalitzarà el mercat i la recessió ens afectarà però ja estarem preparats. Suposo que a l’entrada de 2021 la situació s’estabilitzarà.