El mapa de soroll del municipi identifica el trànsit com la principal causa de molèsties

És sabut que som una societat sorollosa i es calcula que set de cada deu ciutadans pateix més soroll del recomanable. Per tal de reduir la contaminació acústica les administracions ja treballen en l’estudi de la situació i més endavant ho faran legislant amb major concreció els límits permesos. El passat estiu i a través de la Diputació de Barcelona es va fer al nostre municipi el primer mapa de soroll i capacitat acústica. D’ell es desprèn que en més del 80% del municipi no s’arriba als límits de soroll marcats i que en cap indret es sobrepassa en més de 9 decibels el límit diürn. L’estudi, que va rebre el vist-i-plau del ple al desembre, malgrat tot si identifica deu punts on es superen els límits de soroll establerts per la nit. En set d’ells també es supera el llindar durant el dia i destaquen tres punts ‘negres’ on les superacions són qualitativament més importants. Es tracta de l’entorn de la C-58, de la carretera de Barcelona i el carrer Balmes. En tots aquests casos la causa del soroll és el trànsit. També els vehicles són els culpables que es superi el límit establert durant el dia a la carretera Santiga, el carrer Padró o la Rambla i a la nit també al carrer Magallanes i el carrer Sant Jaume. A més del trànsit s’han identificat problemes per soroll al casc antic durant les entrades i sortides d’alumnes a les escoles, per activitat industrial al carrer Sarrià de Ter i per la nit a la Rambla de les Vinyes per activitats d’oci al carrer.

L’estudi s’ha basat en l’enregistrament del so a diversos punts distribuïts per tot el municipi. A 12 d’ells es van prendre mostres durant tot un dia i a altres 85 es va enregistrar durant 15 minuts dues vegades, una de dia i una altra a la nit. Les dades recollides es van situar després sobre un plànol d’usos del municipi de manera que s’establia per cada zona un llindar de soroll diferent depenent si era, per exemple, una zona residencial (límit de 60 decíbels ponderats durant el dia i 50 a la nit), comercial (65 de dia i 55 de nit) o industrial (70 de dia i 60 de nit). D’aquesta manera es van identificar aquells indrets on es sobrepassa el límit establert. El punt on l’incompliment va ser més alt és al carrer Sant Jaume a l’alçada de la comissaria del Mossos on per la nit es va enregistrar un volum de soroll de 66 decibels ponderats, 11 més del límit establert a causa de la circulació habitual de camions. La carretera de Barcelona, on s’arriba a superar en 7 decibels ponderats durant el dia i 9 durant la nit el límit i al costat de la C-58, amb 3 decibels ponderats més dels permesos de dia i 8 de nit eren els altres dos punts de mesurament on més s’incomplia el límit.
El propi mapa recomana al municipi l’elaboració d’un pla de mobilitat, que hores d’ara ja s’està tramitant, i suggereix la instal·lació de paviment sonorreductor al carrer Balmes i la carretera de Barcelona. Per altra banda també proposa que s’incorporin criteris acústics als serveis municipals i les obres a la via pública així com controls d’emissions de soroll als cotxes i programes de sensibilització ciutadana.
La regidora de Medi Ambient, Gemma Edo, reconeix que els resultats de l’estudi la van sorprendre en constatar més soroll a la carretera de Barcelona que a la C-58 i valora la informació i recomanacions que aporta per tal de ser la base d’una futura ordenança de soroll.