El ministeri estudiarà la viabilitat de fer una estació en la línia R8
Afegeix l’estació en l’estudi de la connexió entre les línies de Rodalies R4 i R8
El passat divendres el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va licitar un contracte de serveis per a la redacció d’un estudi informatiu que permeti definir i analitzar les alternatives tècniques per a connectar les línies de Rodalies R4 i R8 i inclou també un estudi de viabilitat d’una nova estació de Rodalies a Ripollet. El contracte, amb un pressupost de 907.500 euros, té un termini d’execució de 30 mesos.
Pel que fa a l’estació al municipi l’estudi es fa amb “l’objectiu final d’ajudar a prendre decisions sobre l’execució de l’actuació” i respon a les demandes històriques del municipi, una petició que el passat mes de setembre va transmetre personalment l’alcalde, Luís Tirado, al secretari general d’infraestructures del Ministeri de Mobilitat, Xavier Flores. L’estudi de viabilitat és una nova oportunitat i suposa un primer pas que, com a mínim, torna a situar a Ripollet en el plànol futur de la xarxa de Rodalies. Les millores projectades a la R8 poden afavorir la viabilitat de l’estació i aprofitar l’aposta per aquesta línia podria ser una solució perquè el municipi, encara sense tenir cap estació al terme municipal, passés a tenir tres estacions properes amb connexió a quatre línies diferents de la xarxa: Cerdanyola (R4 i R7), Montcada – Ripollet (R3) i Ripollet – Can Salvatella (R8). El següent repte, ja existent, és connectar-les amb transport públic per apropar-les.
Entre Els Pinetons i el polígon
L’estació de Ripollet a la R8 ja ha estat dibuixada amb anterioritat. Fa més d’una dècada es demanava des del municipi que s’ubiqués, amb un desviament de la línia, a la plaça Avrillé per tal que realment estigués en la trama urbana però la proposta no va ser escoltada. L’última vegada que ha aparegut en un planejament és al Pla director d’infraestructures de l’àrea de Barcelona aprovat per l’AMB al novembre de 2016. Es dibuixava l’estació en el terme municipal de Barberà del Vallès a l’altura de l’aparcament que hi ha a l’Avinguda Torre d’en Mateu del polígon Can Salvatella, davant de l’empresa Louis Vuitton. En l’anàlisi s’apuntava que seria “necessària l’execució d’una variant per tal d’executar les noves andanes de l’estació” que seguiria sent soterrada i aniria per sota del carrer, amb el vestíbul de l’estació al costat de l’aparcament. En aquell pla l’estació ‘Ripollet – Can Salvatella’ s’incloïa en una anàlisi general de 21 possibles noves estacions i finalment es considerava no prioritària pel seu baix rendiment cost-benefici. En ser soterrada resulta una obra cara i en estar lluny del nucli urbà i en una línia amb poc ús es calculava una baixa demanda.
Esquema de la ubicació de l’estació Ripollet – Can Salvatella en l’anàlisi de 2016
Una R8 encara desaprofitada
L’estudi informatiu per connectar la R4 i la R8 pot suposar una empenta per a la única línia no radial que malgrat portar 12 anys oferint servei de viatgers segueix força estancada. La utilitzen un milió de viatgers l’any i no creix pel seu poc atractiu. Només hi passa un tren cada hora i malgrat creuar amb la R3, la R4 i les dues línies del Vallès dels Ferrocarrils (S1 i S2) només té un intercanviador, amb la R4 a Castellbisbal. Si finalment es fes la connexió amb la R4 a Barberà, bé al Baricentro o en una nova estació batejada en alguns planejaments com Barberà – Riu Sec, s’estaria habilitant una nova connexió ferroviària Sabadell – Granollers que podria revitalitzar molt la demanada de la línia. Tanmateix calen els intercanviadors amb FGC a les estacions Volpelleres (R8 – S2 Sabadell) i Hospital General (R8 – S1 Terrassa) per tal que la línia sigui en una bona opció per moure’s dins de la comarca.
Il·lustració de la nota de premsa del ministeri sobre la connexió entre la R4 i la R8