G. Mazuecos i Z. Muñoz: ‘Demanem a Educació que deixin decidir a les escoles quin horari volen fer’
Portar el nen a l’escola, deixar-lo al menjador perquè no tens manera d’anar-lo a buscar i després quan surt de l’escola, demanar a algun familiar o amic que el reculli. Aquest és el problema diari de moltes mares i pares, com per exemple, la Gema Mazuecos, que té un fill al Martinet, i la Zaida Muñoz, amb una filla i un fill a l’Escursell. Per evitar situacions similars creuen que seria millor implantar la jornada contínua i per això s’han fet coordinadores de la secció local de la Plataforma que la reivindica
Revista de Ripollet: Com us animeu a coordinar la Plataforma?
Zaida Muñoz: Nosaltres ja ens coneixíem d’abans. Les dues estàvem a la pàgina de Facebook ‘Jornada contínua Catalunya’. Vaig veure una publicació que començaven a moure’s per demanar-la amb motiu de la COVID-19.
Gema Mazuecos: En aquesta publicació explicaven que estaven fent grups de persones interessades pels municipis i demanaven voluntaris per organitzar grups de Whatsapp. Jo em vaig animar, però quan vaig començar em vaig adonar de la quantitat de feina que tenia i vaig demanar a la Zaida que m’ajudés.
RdR: Per tant el grup de Ripollet es força recent?
G.M: Neix per la demanda de la Plataforma Jornada Contínua. Per intentar abastar tota Catalunya. En qüestió d’un parell de setmanes han aparegut una setantena de grups.
Z.M: La Plataforma s’encarrega d’accions més globals, fer un grup de Whatsapp per municipi ajudava a arribar amb més facilitat a la gent.
RdR: Com treballeu?
G.M: Nosaltres fem arribar a la gent de Ripollet allò que ens fan arribar des de la Plataforma. Existeix un grup de persones que creen les accions, sempre assessorats per advocats i sindicats. Quan tenen les accions, les traslladen a les coordinadores de tots els municipis que s’han adherit.
RdR: Quanta gent s’ha adherit a la Plataforma a Ripollet?
G.M: No tenim una xifra exacta.
Z.M: Com treballem per Whatsapp i Telegram és complicat, però a prop de 300 persones. Per fer-nos a la idea vam fer un grup de Whatsapp però se’ns va quedar petit, vam fer un segon. A més hi havia gent que entrava i sortia perquè s’estressava o perdia l’interès. Al final vam fer el grup de Telegram perquè vèiem que era el millor per gestionar un grup.
RdR: Per què és millor fer la jornada contínua?
G.M: Hi ha diferents beneficis. Considerem que l’activitat acadèmica es concentra en un horari de millor receptivitat per a l’infant. Hi ha escoles que a les tardes es fan temaris més lleugers. Un altre benefici és que es redueix l’absentisme escolar. Sobretot els més petits quan arriben al migdia a casa s’adormen pel cansament i ja no van a la tarda. També considerem que tindrien més temps per gaudir del dia, tant jugar com descansar, i així augmentaria el benestar emocional i el vincle familiar, aquest últim perquè passarien més estona amb la família. Al final és qüestió de conciliació familiar, demanem poder recollir els nens en tres horaris perquè és molt més flexible per als familiars. Seria a les 14.00 h, a les 15.30 h o ales 16.30 h. Tot això serveix per reduir costos econòmics: només es quedarien al menjador aquells que realment ho necessitessin i en fer menys desplaçaments també es redueix la mobilitat.
RdR: La idea és seguir l’exemple de la majoria d’instituts.
G.M: Cal dir que l’horari dels instituts forma part d’un pla pilot que en qualsevol moment pot ser que s’acabi i tornin a fer classe a la tarda.
RdR: Per què no s’ha fet fins ara?
Z.M: No ho tenim molt clar. Sabem que des del Departament d’Educació sempre han estat contraris. Catalunya és l’única comunitat que no té jornada contínua. Hi ha 25 escoles que sí que ho han implantat però en forma de prova, en qualsevol moment hauran de tornar a la jornada partida.
G.M: El que realment es demana és que des d’Educació es deixi decidir, que les famílies i l’equip docent puguin decidir. Cada vegada que una escola ho ha demanat o no s’ha donat resposta o ha estat una negativa sense cap motiu. Aquest estiu moltes escoles ho han demanat per la COVID-19.
RdR: Per què és una bona mesura antiCOVID-19?
Z.M: Sobretot per evitar aglomeracions a les portes de les escoles. Per exemple, jo tinc dos fills, un que entra a en punt i l’altre deu minuts més tard. Ho fan per evitar que tantes persones es trobin, però hi ha molta gent com jo que ens hem de quedar igualment i barrejar-nos amb altres famílies. I aquesta situació es dona quatre vegades al dia. Si es redueix a dues, baixa el risc de contagi.
RdR: L’escola és una comunitat molt gran de persones. Qui prendria la decisió?
G.M: Des de la Plataforma ho fem tot de forma global per fer més força. Es realitzarà una recollida de signatures no només per les famílies sinó per a tothom major de 18 anys i es faran arribar a Educació demanant que deixin decidir als centres. Una vegada ens facin cas, es decidiria si sí o no a cada escola, cadascuna com preferís.
RdR: Heu parlat amb equips directius per saber la seva opinió?
Z.M: Tots els equips directius ho saben però nosaltres ens hem posat en contacte amb AMPAs, AFAs o AFIs perquè tinguin constància.
G.M: Hi ha centres que estan molt interessats; altres que ho veuen una lluita perduda i centren esforços en altres qüestions, i també hi ha que directament no han fet cas. Creiem que hi ha molt desànim, que té a veure amb aquesta negativa constant des d’Educació. Però el que realment importa és que volem les famílies, per això cal lluitar-ho.
RdR: És curiós que a altres comunitats es pugui escollir.
Z.M: De fet és a totes les comunitats on es pot escollir i on és l’opció majoritària. Les altres dues comunitats autònomes on no es podia eren Euskadi i Navarra però amb la COVID-19 han decidit implantar-ho de forma provisional.