José Ortega i Adam Arba: “Valorem el treball en equip i l’experiència de fer un cotxe des de zero”
El pròxim mes de maig el Palau Ausit estarà present a una nova edició de l’Electrocat. Els alumnes del cicle d’automoció estan treballant en el cotxe, “que aquest any serà més petit”, amb la idea de tornar a guanyar. De les 10 edicions celebrades el Palau ha guanyat quatre i ha pujat al podi en altres quatre. Parlem de com està sent l’experiència amb dos alumnes, el José Ortega i l’Adam Arba, i un dels professors, el Jonathan Malo, i ho fem durant una de les sessions al taller, la cursa s’apropa i no hi ha temps a perdre.
Revista de Ripollet: Com és el cotxe d’aquest any?
Jose Ortega: La carrosseria és molt semblant a l’anterior però l’hem fet més com un cotxe bala, més antic, més compacte.
Adam Arba: Respecte al cotxe de l’any passat guanyem en dinàmica i en pes, és més petit i pesa menys.
RdR: Expliqueu com és tot el procés de creació del cotxe.
J.O.: El primer va ser organitzar-nos i decidir els equips de mecànica i electricitat i els qui seran els dos pilots en la competició. Després vam fer el prototip, el vam preparar en l’ordinador i estudiem tot el procés i decidim com quedarà. Aquesta feina ens ha de servir per fer-lo després físicament.
A.A.: Un cop al taller vam agafar el vehicle de l’any passat i el vam desmuntar, li vam treure les peces, les vam classificar i vam plantejar les noves idees en base al prototip.
RdR: Què és el més destacat del que porteu de procés?
J.O.: El treball en equip. Ens hem d’organitzar i hem de treballar d’una manera bastant eficient, perquè si no, no sortiria. També valorem l’experiència perquè estem fent el cotxe de veritat, és a dir, per exemple jo ara estic soldant ferro o alumini, fent un xassís, això no tothom ho fa.
A.A.: Jo destacaria també les idees i els coneixements que anem aprenent, es noten bastant i les formes com ho estem fent perquè ens busquem la vida i resolem com trobar tot allò que no tenim.
RdR: Com s’integra aquest projecte dins el curs?
Jonathan Malo: És el projecte final, el colofó al cicle de grau superior d’automoció. El fan alumnes del segon curs i malgrat que en aquest curs estan fent pintura i planxa en aquest projecte han d’utilitzar també tot el que van aprendre l’any passat. El model del projecte té set hores d’horari lectiu a la setmana. Hi participem tres professors. Valorem molt que són els mateixos alumnes els qui han de fer els grups de treball, per fer la carrosseria, per xassís, per a la transmissió i motor i per a la part de frenada i direcció. Treballen en grups però tenen un aplicatiu i així tots van sabent com va el procés i les tasques fetes i les que queden. Cal tenir en compte que en aquest projecte els alumnes fan un cotxe des de zero. El dissenyen, construeixen el xassís, que és potser el més difícil i és el que estem fent ara, i passaran a posar en pràctica tot el tema de suspensió, direcció i posar el motor elèctric i la part dinàmica del vehicle.
RdR: Com aconseguiu tot el material necessari per al cotxe?
J.M.: Comptem amb la col·laboració de diverses empreses que ens faciliten material. Principalment la Ferreteria Ripollet que ens ha donat material, Motul ens facilita la part de líquids, Margon ens ha donat el ferro i l’alumini i J.Juan i NG Breaks els frens.
RdR: Quina importància doneu a la part competitiva de l’Electrocat?
A.A.: Molta, anem a guanyar. És un al·licient important i hi ha competència perquè ens enfrontem a altres instituts i això sempre motiva.
J.O.: Sí, el resultat és també una demostració de la feina que fem a l’institut, un projecte col·lectiu.
J.M.: La competició és una gran experiència, una bona oportunitat per veure els projectes d’altres centres. Aquest cop no s’ha pogut fer però l’any passat, per exemple, va haver una primera trobada a Santa Perpètua al setembre on els alumnes ja van poder veure els altres vehicles participants i van veure com eren i on podíem destacar. Va ser divertit. I cal tenir en compte que competim amb centres privats i que tenen més recursos i molt de nom en el sector com Monlau o l’Escola Tècnica de Girona i això és força motivador. I haver tingut la sort de guanyar-los com hem pogut fer és gratificant i dona nom a l’institut.
RdR: Des del 2014, quan es va fer la primera edició de l’Electrocat, fins ara els vehicles elèctrics s’han popularitzat al carrer. Com està afectant aquest canvi als estudis d’automoció?
J.M.: En el currículum té cada vegada més presència el cotxe elèctric. Es dona més part elèctrica, també la part de diagnòstic i com les bateries tenen més corrent i més potència hem d’ensenyar també els protocols de connexió i desconnexió de les bateries. Estem implementant també la part de diagnosis de seguretat dels cotxes autònoms, els que condueixen sols. En el projecte de l’Electrocat la part elèctrica és molt important però es treballa molt més el tema de la dinàmica del cotxe, dels frens i de la suspensió perquè encara que sigui un vehicle petit és complicat que estigui tot a lloc i que giri com cal.
RdR: Als alumnes us motiven els cotxes elèctrics?
A.A.: Sí, és una feina millor pagada i més neta. Però també és més complicada perquè l’electricitat és menys intuïtiva que la mecànica perquè no es veu.
J.O.: També cal aprendre bé el tema de les mesures de seguretat perquè hi ha més risc i cal anar amb cura. És bonic però cal anar amb precaució.
Què és l’Electrocat?
És un projecte tecnològic i d’innovació de formació professional que aposta pel futur dels joves en el sector de la mobilitat sostenible. Organitzat pel CREVE de Santa Perpètua de Mogoda i que s’inclou en el projecte ‘Vehicle Elèctric i Mobilitat Sostenible de la Riera de Caldes’. Aquest 2024 se celebra l’11a edició que clourà amb la cursa dels vehicles.