La Generalitat presenta alternatives de soterrament de l’autopista C-58

El pròxim 2 de desembre la Comissió pel soterrament, on participen tots els grups polítics i el Fòrum Soterrem l’Autopista, estudiarà i debatrà el document que ha enviat el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat. Es tracta de l’anàlisi d’alternatives per a la integració urbana de la C-58 al seu pas per Ripollet que van demanar els representants municipals el passat mes de febrer en una reunió al departament.
Segons l’alcalde, JM Osuna, és “un estudi honest, rigorós tècnicament, que defuig d’apriorismes polítics i no tanca la porta a les diverses alternatives. Entre d’altres coses considerem un pas endavant el fet que es parli de l’efecte barrera que provoca la C-58 al nostre municipi, una afirmació que fins ara costava de fer per part de la Generalitat”. Presenta sis alternatives que suposen diferents graus d’intervenció. Tres d’elles inclouen el soterrament i altres tres no. Totes estan ben detallades i inclouen la valoració econòmica. Una informació que s’ha reservat per la reunió de la comissió, que serà per videoconferència.
Des del Fòrum Soterrem l’Autopista fan una valoració positiva del document, que igual que l’alcalde també qualifiquen com “honest”, i avancen que ells defensaran les propostes de soterrament. De fet, s’espera que sigui la posició compartida a la comissió ja que els últims anys s’ha reiterat el consens polític a favor del soterrament com a única solució “a la ferida oberta” que suposa l’autopista. Però, com era d’esperar, les opcions per soterrar són les més complexes tècnicament i també les més cares i caldrà avaluar-les bé.
Des del Fòrum confien que s’arribi a “una proposta unitària de tota la Comissió al voltant de les solucions de soterrament i que es defineixi l’estratègia a seguir per tal d’elevar-la al futur govern de la Generalitat” i evitar així que després de les eleccions autonòmiques s’hagi de tornar a començar de zero.
Sis propostes diferents per avaluar i escollir
El document ‘Anàlisi d’alternatives per a la integració urbana de la C-58 al seu pas per Ripollet’ recull tres propostes que, amb altres plantejaments, ja s’havien proposat anys enrere. Són tres solucions a l’impacte de l’autopista en l’entorn:
1.- Calaix. Cobertura de l’autopista mantenint la via en la cota actual.
2.- Calaix amb zona verda. Cobertura de la via i enjardinament de la part superior.
3.- Pantalla i rebaix. Pantalla acústica prop dels edificis i rebaix de la via en el sentit Barcelona.
La prinicipal novetat del document és que inclou també tres propostes de soterrament. A més d’actuacions a l’entorn com urbanització del parc o solucions per a la passarel·la i la connexió viària.
4.- Soterrament. Des del pont del carrer Tarragona fins la passarel·la de vianants. Implica reduir la velocitat de l’autopista en aquest tram.
5.- Soterrament. Des del pont del carrer Tarragona fins la passarel·la de vianants amb major afectació a la rasant de la via.
6.- Soterrament. Des d’abans del Riu Sec i fins a la Font del Petricó. Es podria mantenir la velocitat actual.