La línia 622 passarà a ser la e3 i formarà part de la nova xarxa de bus expres.cat

L’obertura del carril BUS-VAO a la C-58 és imminent, la darrera data que es barallava era dilluns 29 d’octubre, encara que no s’ha confirmat. Els darrers dies s’estan duent a terme les últimes actuacions a l’obra i tant a l’entrada a Barcelona com en l’accés des de Ripollet tot sembla enllestit per poder posar-ho en marxa. Serà un canvi significatiu pel trànsit, alleugerint les cues a les hores punta i a la llarga s’espera que també fomentant l’ús del transport públic i l’ús responsable del vehicle privat.
Encara que una de les millores que portarà el carril ja fa setmanes que es veu pels carrers, de moment només amb nova imatge en alguns dels autobusos directes. El groc i vermell que caracteritzava els vehicles de la línia 622, l’exprés, ha passat a ser verd. En breu, quan entri en marxa el carril, els canvis aniran més enllà de modificar la imatge de tots els vehicles. La línia passarà a anomenar-se e3 i s’augmentarà la freqüència de pas. S’inclouen també altres millores com seran una flota 100% accessible, amb wi-fi i ús de combustibles poc contaminants. El més significatiu, sense dubte, que el temps del trajecte passarà de 40 a 30 minuts i que de 9h a 21h els busos passaran cada 15 minuts i no 20 com fins ara. A més del nou carril a l’autopista per aconseguir-ho també es preveu que els exprés gaudeixin de prioritat semafórica.
Servei tots els dies
Altra novetat important és que el servei es mantindrà a l’agost amb sortides cada 30 minuts i els caps de setmana amb sortides cada hora entre les 6h i les 21h. Malauradament no s’amplia l’horari, com han sol·licitat molts usuaris darrerament, però sí es reforça l’únic mode de transport públic col·lectiu que connecta Ripollet amb Barcelona, l’autobús. I des de la Generalitat ho plantegen com una decisió estratègica. Una aposta més generalitzada que argumenten explicant que té el mateix cost equipar una xarxa d’autobús interurbà de 426 quilómetres que fer 7 quilómetres de metro o 40 de tramvia. Entre les dades utilitzades en la presentació de la nova xarxa d’autobusos directes també destacaven que el cost d’un bus, aproximadament 240.00€, és sensiblement inferior al preu d’un tren, gairebé 5M€, o un tramvia, 2,5M€. Tot plegat, xifres per justificar la intenció d’apostar pel transport per carretera.
Les línies amb més usuaris
L’exprés de Ripollet és una de les primeres línies que entraran en marxa de les 40 que formaran part de la xarxa expres.cat i que corresponen també a les línies interurbanes que fins ara concentren una major demanda de viatgers, 21,3 milions de passatgers l’any. En concret segons dades del Departament la demanda actual d’autobús del corredor Ripollet-Barcelona és de 511.800 passatgers l’any, entre les dues línies que fan aquest recorregut i que registren una ocupació mitjana de 22 viatgers per expedició.
Un cop es posin en funcionament totes les línies d’exprés tindran una imatge unitària, de color verd a Barcelona, blau a Girona, taronja a Tarragona i vermell a Lleida. A l’entorn metropolità hi haurà 19 línies, de moment aquesta tardor només s’activaran quatre. A banda de la de Ripollet que ja existia i la de Barcelona-UAB on també es millorarà la freqüència de pas es posaran en marxa línies de bus directe Barcelona-Sabadell i Barcelona-Terrassa.
La implantació de l’expres.cat també es notarà a les parades i marquesines on hi ha previst que s’instal·lin panells amb informació en directe, a la línia e3 s’ha anunciat que hi haurà en 14 parades.
Carril BUS-VAO també per a motocicletes
Si hi hauria peatges, en quin sentit funcionaria i quins vehicles hi podran circular han estat alguns dels dubtes que han acompanyat des de l’inici de les obres la posada en marxa del carril BUS-VAO a la C-58. I el cert és que encara no es coneixen tots els detalls sobre el funcionament del carril perquè encara no s’ha fet oficial el reglament d’ús. La setmana passada El Periódico de Catalunya explicava que havia tingut accés al document que s’havia fet arribar a diverses entitats i entre d’altres aspectes destacava que es permetrà circular motocicletes. Segons aquesta informació a més dels autobusos i els vehicles amb tres o més ocupants conductor inclòs també hi podran circular els vehicles de persones amb mobilitat reduïda, els cotxes elèctrics i els vehicles d’emergències.
El sentit de circulació sempre serà el mateix pels dos carrils, al matí cap a Barcelona i a la tarda cap al Vallés, podent modificar-se en campanyes especials. Pel que sembla tampoc s’instal·larà cap sistema de control automàtic i la vigilància correspondrà per tant a la policia. Un altre dubte és la velocitat màxima permesa, segons alguns senyals instal·lats ja, sembla que aquesta superarà els 100km/h.