Ajuda'ns a poder seguir fent la Revista de Ripollet. Oferim un mitjà gratuït però fer informació local no és gratis. Si pots, col·labora.
Concentració davant un banc a Ripollet // RdR
En un moment de desencís social i decepció política com el que vivim la lluita social organitzada és una de les poques vies d’esperança per solucionar problemes concrets i redreçar un sistema que s’ha demostrat injust. L’acció de la plataforma d’afectats per la hipoteca (PAH) s’ha demostrat com una de les més efectives. Han fet visible una de les problemàtiques més punyents de la crisi, han pressionat d’aquesta manera als partits polítics a pronunciar-se i han recollit signatures per tal d’iniciar un canvi legislatiu que acabi amb l’abusiva llei hipotecària. Però han fet molt més, amb accions a peu de carrer, aturant desnonaments, assolint dacions en pagament, lloguers socials i darrerament ocupant habitatges desocupats.
En la lluita per aconseguir una llei més justa han trobat un important suport ciutadà. Des d’abril de l’any passat quan la Taula del Tercer Sector, la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH), l’Observatori DESC (Drets Econòmics Socials i Culturals), la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), CCOO i UGT van iniciar el procés de recollida de signatures en favor de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) fins ara han recollit a Catalunya més de 200.000 firmes, calculen que gairebé un milió a tot l’estat.
La ILP a punt per presentar-se
Però amb les signatures no hi ha prou, per a que la ILP que presentaran aviat es debati i s’aprovi caldrà el suport també de la majoria dels representants polítics. La iniciativa demana la implantació retroactiva de la dació en pagament, que se suspenguin els desnonaments i que es fomentin els lloguers socials.
Tot el procés engegat per la plataforma ha obligat a moure’s als partits polítics. Ho han fet a diversos nivells, per exemple al ple de Ripollet hi van donar suport tots els grups presents (PSC, COP-CpR, CIU i ICV-EUiA) excepte el PP el passat mes de maig. Aquest mes de gener el ple torna a debatre sobre el tema ja que ICV-EUiA presenta una moció que va un pas més enllà i demana que l’Ajuntament prengui mesures concretes per tal d’evitar desnonaments i que deixi d’operar de manera immediata amb les entitats bancàries que promoguin desnonaments de primera residència.
Quan es presenti la ILP al Congrés els partits majoritaris (PP, PSOE i CIU) tindran una nova oportunitat, després d’haver-ho rebutjat en altres moments, per aprovar la dació en pagament. Cal que prenguin mesures contundents. Segons les dades oficials, que són escasses, des de 2008 s’han produït més de 350.000 alçaments a tot l’estat i la resposta de les institucions públiques ha estat minsa, poc efectiva, d’aparador.
A peu de carrer
I malauradament d’una postura general a altres més concretes. La plataforma d’afectats per la Hipoteca de Cerdanyola i Ripollet ha aturat en el darrer any varis desnonaments i ha aconseguit diverses dacions en pagament i lloguers socials. Un d’ells va arribar després de setmanes de protesta davant la sucursal de Caja Madrid (Bankia) a la Rambla Sant Esteve.
En paral·lel els ajuntaments han gestionat les situacions familiars que aquests processos generen des de Serveis Socials i han cedit un local a Càritas perquè sigui aquesta entitat qui s’encarregui de l’Oficina de Mediació Hipotecària. Segons les dades facilitades per la Mancomunitat Montcada, Cerdanyola i Ripollet en els tres primers mesos de funcionament el servei va atendre 62 famílies.
Es demostra que l’administració pública ha deixat en mans de les entitats el procés negociador entre les famílies i les entitats bancàries i malauradament també la recerca d’habitatges que puguin contribuir a pal·liar els efectes dels desnonaments i es puguin convertir en lloguers assequibles.
La resposta dels representants polítics en aquest aspecte no arriba. A tot el Vallès ja hi ha sis edificis ‘alliberats’, ocupats per famílies desnonades, el darrer a Cerdanyola amb el suport de la PAH. Mentrestant continua havent centenars d’habitatges públics, promocions de protecció oficial buides. És el cas del pisos dels Pinetons que no es venen, però que tampoc es posen en lloguer. I continuen sense ús.
Aquesta pàgina utilitza galetes ('cookies'). Si continua navegant dóna el seu consentiment i accepta la nostra política de galetes, clica aquí per a més informació.plugin cookies