L’Àmbit B30 aposta per impulsar la R8 però no apropa cap estació al nucli urbà
Les 54 organitzacions que conformen l’Àmbit B30, entre les quals hi ha l’Ajuntament de Ripollet, han consensuat 62 propostes en infraestructures per fer que el territori sigui més competitiu.
Es tracta de peticions per tal de prioritzar actuacions en matèria d’infraestructures tant de viatgers com de mercaderies, en transport públic i privat. I entre les propostes destaquen noves estacions prop de Ripollet, però lluny del nucli urbà.
Més i millor R8
L’estudi cita Ripollet com un dels vuit municipis de l’àmbit, que recull municipis dels dos vallesos, que no tenen connexió ferroviària però no proposa cap solució a mig termini.
Una de les línies properes és la R8 (Martorell – Granollers) que es veu com la solució per trencar amb la radialitat de la xarxa de rodalies i fer augmentar l’ús del transport públic en desplaçaments de viatgers interurbans a la comarca. Es considera d’alta prioritat la construcció d’un intercanviador a Barberà que connecti la R4 (Barcelona – Manresa) i la R8; un augment de les freqüències de pas; la posada en marxa d’una línia llaç que connecti la R8 amb Barcelona, i un replantejament del sistema tarifari que elimini la radialitat. També s’apunten com addients però amb una prioritat menor l’obertura de l’estació de la R8 que hi ha sota el Baricentro i la construcció d’una nova estació al polígon de Can Salvatella (aquesta quedaria a tocar del terme municipal a l’altra banda del parc dels Pinetons) i es planteja soterrada i per donar servei als treballadors del polígon, sense apropar-la al nucli urbà.
El mateix passa amb l’altra estació que podria quedar prop del municipi. Es tracta de l’intercanviador entre les línies R8 i R3 (L’Hospitalet – Vic - Puigcerdà) que es considera d’alta prioritat però que es dibuixa amb un nou ramal ferroviari que passaria per Santa Perpètua, massa lluny del nostre municipi.
Reserva d’espai pel tramvia
Una altra de les 62 propostes que l’Àmbit B30 demana que es prioritzin és la reserva de la plataforma pel tramvia en el recorregut Montcada - UAB i l’anomenat eix de Caldes. Una obra que encara queda més llunyana però que és la única opció de tenir una connexió ferroviària en el nucli urbà del municipi. De fet, en la proposta de l’Àmbit B30 es recull la necessitat d’iniciar el procés d’implantació del tramvia amb la reserva prèvia d’una calçada per transport col·lectiu en autobús.
Calçades laterals a la C-58
Les propostes van molt més enllà del tren i la resta de modes de transport públic. Hi ha propostes significatives en la xarxa viaria molt properes com la millora de la capacitat del tram que connecta la C-58 i l’AP7 a Barberà i la construcció d’un nou accés entre totes dues autopistes. Una millor connexió dels polígons industrials situats al llarg del Ripoll, ampliar la capacitat de les calçades laterals de la AP-7 i la construcció de calçades laterals també a la C-58 entre Barberà i Terrassa.
Tot plegat, un document ampli, que recull propostes ja reconegudes en plans oficials i altres encara no contemplades i que prioritza després d’un acord ampli al territori.