Legend EBikes: ‘Els que tenen bici elèctrica la utilitzen cada dia, et canvia la vida’
Miguel Carranza i Miguel Garcia ja no tenen marxa enrere. Es van conèixer mentre feien un Erasmus a Bèlgica, des-prés es van separar i van començar a voltar pel món. Carranza va conèixer a la Xina un producte poc conegut en la nostra societat, la bicicleta elèctrica. Li va ensenyar al seu amic que al moment li va encantar. I en aquelles coses que té la joventut van decidir tirar endavant un projecte personal, Legend E-bikes. Una empresa especialitzada en la venda de bicicletes elèctriques arreu del món que ha trobat a Ripollet el lloc on posar la seu.
.
Revista de Ripollet: Què és una bicicleta elèctrica?
Legend EBike: És una bicicleta convencional a la qual s’afegeix una bateria i un motor. El principal avantatge és que no sues. És a dir, porta un sistema motriu elèctric que t’ajuda a pedalejar fins al punt que les pujades semblen baixades. Hi ha de diversos tipus però la més estesa és la de pedaleig assistit. Pot arribar als 25km/h de velocitat i com a usuari el que notes és que comences a pedalejar però al moment arrenca el motor i avances com si algú t’estigues empenyent.
.
RdR: El principal inconvenient és el preu?
LEB: És cert que es més cara, costen uns mil euros. Cal tenir en compte que el sistema elèctric ja és més car que la resta de la bici. I això fa que estigui costant que es popularitzi, també perquè encara no hi ha grans marques darrera. Però cal apuntar que la bicicleta elèctrica té una ràtio d’ús molt més elevada que una bicicleta convencional. És a dir, els que tenen una l’utilitzen tots els dies. La bicicleta convencional la vols treure però a vegades no et ve de gust, o no pots arribar suat. Costa crear l’hàbit. En canvi amb l’elèctrica és més divertida i en aixecar-te ja tens ganes d’agafar-la. Passa també quan la gent la prova per primera vegada, canvien totalment de parer.
.
RdR: Quin és el perfil d’usuari?
LEB: És un producte apte per a totes les edats, per a tots els adults i també gent gran. Fins ara hi ha més usuaris masculins que femenins. Diríem que un 60% homes i d’entre 35 i 55 anys.
.
RdR: I només per grans ciutats?
LEB: No només. Per exemple seria molt útil per aquells que viuen en Ripollet i han baixar a treballar a Barcelona. Nosaltres fem el recorregut a l’inrevés en bici i puges pel carril del Besòs i trigues cinc minuts més que en cotxe, quan no agafes problemes de trànsit perquè sinó és més ràpid en bici.
.
RdR: Amb motiu del dia sense cotxes vau deixar provar les bicis als veïns. Què tal va anar l’expe- riència?
LEB: Ens ho va comentar l’Ajuntament i com som una empresa que estem aquí al municipi vam pensar que era bo sumar-s’hi a la celebració. Va ser una jornada tranquil·la, era el primer cop que es feia, i encara no va venir massa gent, sobretot la van provar pares que venien amb els fills. Segur que si es torna a fer vindran més.
.
RdR: I quina va ser la reacció dels que la provaven?
LEB: Es veu com un producte nou, un nou invent però costa que la gent la vegi com un vehicle que està canviant la vida de les persones i que pot revolucionar la mobilitat a les ciutats. Quan després l’agafen i noten l’assistència del motor s’adonen de les possibilitats. I en baixar estan contents, satisfets de l’experiència. Però costa que la gent no la vegi com una ‘moto d’aigua’, com un divertiment. Aquí es venen unes 15.000 cada any i a Alemanya són més de 500.000. I no és qüestió de preu, perquè allà també són més cares que les que es venen aquí. És una qüestió d’entendre la bicicleta com un mode de transport habitual i no com un vehicle per l’oci o l’esport.
.
RdR: És una solució per un a mobilitat més sostenible.
LEB: Sí, és evident. No té sentit que ens seguim transportant per les ciutat en solitari amb vehicles que pesen tones. No hi cabem, cada dia hi ha cues, no hi ha espai per a més carreteres, és un sense sentit.
.
RdR: És un mercat amb molta competència?
LEB: Massa. Hi ha molta. Perquè la majoria de les marques només es diferencien pel quadre, la resta de peces les compren d’altres empreses especialistes en el muntatge i en fabricació de cada peça en concret. Això fa que sembli fàcil posar-se a fer-les i és atractiu perquè és un negoci de futur. Però no és tot tan senzill perquè també es un producte que té un gran servei post-venda. Fins ara no tothom ho ha fet bé i això també ha donat mala premsa a aquest negoci. Nosaltres hem pogut superar el punt de no retorn, ja portem uns cinc anys.
.
RdR: Com ho feu per donar a conèixer les vostres bicis?
LEB: Nosaltres les comercialitzem en botigues, tenim tendes pròpies multimarca i també en altres botigues especialitzades, encara no hi ha moltes però cada cop hi ha més botigues de bicicletes convencionals que incorporen les bicis elèctriques. També hem participat en algunes fires, però és molt car, hem estat dos anys a Unibike a Madrid però ara ja estem exportant i estem intentant participar en fires d’altres mercats on encara som més desconeguts.
.
RdR: A qui li recomaneu?
LEB: Cal estudiar cada cas. Però pels desplaçaments habituals és molt útil. Hi ha qui s’ha comprat una bici elèctrica i sha venut el cotxe, perquè ja gairebé no l’utilitzava mai.
.
Legend Ebike
‘Elna’, ‘Milano’ o ‘Siena’ són alguns dels models de bicicleta de Legende Ebike. Tenen un preu d’entre 1.000 i 1.600 euros i ja les exporten a França, Itàlia i tenen un punt de venda al Regne Unit. L’empresa com a tal va néixer al 2011 amb la fusió entre la iniciativa dels dos Miguel i Sebastian que tenia també una marca. Estan molt contents però reconeixen que “costa molt, mirant amb perspectiva muntaríem una altra cosa” i expliquen que “vam començar una mica de forma inconscient, sense saber on ens ficàvem i després vam arribar a un punt que ja teníem un punt de compromís que no ho podíem deixar”. Fa un any i mig els hi va quedar petita la botigueta que tenien a Barcelona i es van traslladar a Ripollet, al polígon Martinet, on van instal·lar la seu en una de les naus noves de l’Incasol.
.
Les bicicletes elèctriques Legend: https://legendebikes.com