La cartera de Serveis Socials arriba ja a un de cada deu ripolletencs. En 2013 un 11,2% dels veïns va rebre algun tipus d’atenció a Serveis Socials. El nombre de persones ateses va créixer l’any passat un 21% arribant als 4.228 ciutadans i els nombre de famílies un 10,3% pujant la xifra fins a les 2.437 famílies ateses. “La situació és molt greu, a Ripollet hi ha molta gent que pateix”, explica la tècnica de Serveis Socials, Montse Mas, durant la presentació de la memòria del Departament de l’any 2013. Les atencions d’urgència van créixer un 47,2% i es confirma que els nous usuaris són “gent amb una situació social més normalitzada, però amb problemes econòmics” i la majoria, un 57,55%, és de nacionalitat espanyola. La memòria recull que s’han cronificat les situacions de vulnerabilitat i assenyala l’atur com l’inici d’una espiral de problemes econòmics, però també amb l’habitatge, les relacions familiars i fins i tot la salut mental.
L’any passat es van lliurar 143.856 euros en ajudes econòmiques urgents, un 13,27% més que al 2012 i 379 persones depenen dels ingressos de la Renda Mínima d’Inserció (PIRMI), de la qual hi va haver 140 beneficiaris en 2013. Per altra banda, 694 llars tenen servei de teleassitència i 1.053 veïns reben algun servei o prestació de la llei de dependència.
Fortes necessitats
La demanda d’ajuda augmenta però Serveis Socials, on es va destinar un 7% del pressupost municipal i que pateix retallades i impagaments d’altres administracions, va comptar amb un professional menys i tots els recursos semblen pocs en la situació actual. “Entenem que la gent necessita ajudes econòmiques però volem transmetre que Serveis Socials no és només un lloc on anar a demanar”, explica la regidora Maria Lladó, “volem fugir de la idea de la beneficència i fer una atenció més acurada”.
Treball en grup
El Departament treballa amb altres regidories, la Creu Roja, Càritas i altres entitats i l’any passat va posar en marxa l’atenció grupal per tal de millorar el servei que presta.
Es tracta d’una manera d’optimitzar recursos, “més enllà de la mitja hora que podem dedicar a una persona en una atenció personalitzada amb el treball en grup estem dues hores setmanals” que a més són més útils perquè en trobar-se persones que comparteixen una mateixa problemàtica s’ajuden entre elles i “es crea una xarxa de relacions que està donant molt bons resultats”. Fins ara han organitzat grups d’aturats de llarga durada, dones amb problemes crònics de salut, famílies amb infants de 0 a 3 anys i grups de gent gran per treballar la memòria. La idea és enfortir el projecte i entre els reptes hi ha motivar la participació masculina ja que “de moment les dones són més receptives a les accions grupals”.
No al menjador social
La necessitats d’ajudes per menjar també han augmentat. Es veu en l’augment de peticions per a les beques menjador, per rebre aliments a Càrites i els cassos de major necessitat es tracten també amb altres prestacions. Des del Departament afirmen que cal “atendre les necessitats alimentàries” però no són partidaris que s’obri un menjador social, “el format no ens agrada, hi ha solucions més dignes, com ja s’està fent”, explica la regidora, Maria Lladó.
Aquesta pàgina utilitza galetes ('cookies'). Si continua navegant dóna el seu consentiment i accepta la nostra política de galetes, clica aquí per a més informació.plugin cookies