Malgrat consumir cada cop menys aigua el seu preu i els impostos no deixen de pujar

El consum domèstic d’aigua baixa. La conscienciació social, el foment de mesures d’estalvi i també la crisi econòmica semblen ser les causes principals. El nostre municipi continua sent un dels que menys aigua consumeix a tota l’àrea metropolitana. Segons les dades facilitades per l’AMB corresponents al 2012 cada ripolletenc ha consumit el darrer any 100,7 litres al dia, és gairebé el mateix que en 2011, menys que els 105 litres que es registraven fa cinc anys i molt per sota dels 113.7 litres per dia a que es va arribar l’any 2009.
El consum d’aigua baixa però el que paguem a la factura puja. I puja perquè només dos de cada deu euros que paguem corresponen directament a l’aigua consumida, el consum representa aproximadament un 20% de la factura. Una factura que no és fàcil d’entendre, ja que inclou el pagament d’impostos i taxes amb variables diverses.
Per tal de poder saber amb xifres què paguem utilitzarem d’exemple una família de tres membres que tingui el consum mitjà de 100 litres per persona i dia. Al llarg d’aquest any pagarà 252 euros, és a dir quatre rebuts trimestrals de 63 euros cadascun. Dels 252 euros només 49 correspondran directament al consum d’aigua realitzat, és a dir als 110 metres cúbics consumits.
La part principal del rebut no va directament lligada al consum. Al cap de l’any aquesta família paga 144 euros en concepte d’impost de tractament de residus, quota de servei i conservació del comptador. I encara caldria afegir 59 euros en concepte de cànon d’aigua (que sí paga segons el consum) i l’IVA corresponent.
Cànon de l’aigua
El cànon de l’aigua és un impost que es recapta per l’Agència Catalana de l’Aigua (suposa la principal font d’ingressos d’aquesta empresa pública) i es destina a cobrir les despeses dels sistemes de sanejament, embassaments i la resta d’infraestructures de producció. Però també altres actuacions relacionades amb els recursos hídrics com la recuperació d’aqüífers contaminats o el control del bon estat de les aigües per a ús de bany.
Es paga segons el consum i està dividit en quatre trams de manera que els primers litres consumits paguen menys tribut que els que superen el llindar de cadascun dels trams. En els darrers dos anys ha patit dos augments i aquest 2013 l’ACA ha proposat un nou increment del 5,2% (que es faria efectiu si s’aprova el pressupost autonòmic). Però l’augment anirà més enllà ja que per tal de rescabalar l’ACA, que es troba en fallida, proposen un increment acumulat del 25% fins el 2018.
I la pujada del cost de l’aigua no només es limita al cànon. La tarifa, és a dir el preu per metre cúbic també puja més que l’IPC. En els darrers mesos s’ha apujat el preu que han de pagar les companyies subministradores, en el nostre cas SOREA, a Aigües Ter-Llobregat per l’aigua que compren. Un augment que s’ha fet just abans d’iniciar la privatització d’Aigües Ter-Llobregat, un procés que es troba als jutjats, i que segons la Generalitat no hauria d’afectar als consumidors. Però un estudi fet pel sindicat CCOO determina que l’augment registrat a la tarifa mitjana (resultat de dividir les despeses imputades a la tarifa i els metres cúbics facturats) a Ripollet en el darrer any ha estat del 26% i xifra en 24 euros més cada any l’increment pel rebut d’una família de tres membres, com la que utilitzem d’exemple.
Taxa de Residus
La factura de l’aigua encara inclou un altre impost. Es tracta de la taxa metropolitana de tractament i deposició de residus municipals (TMTR), la taxa d’escombraries que res té a veure amb l’aigua i que es recapta per pagar les recollides selectives i deixalleries dels municipis, i el tractament i la disposició final d’aquests residus municipals. Per als habitatges i consums més habituals a Ripollet les quantitats a pagar enguany són 51,98 o 88,57 euros anuals.
I finalment caldria tenir en compte que l’aigua, malgrat ser una necessitat bàsica, també està gravada amb IVA. El consum i el cànon amb el reduït (10%), no el súper reduït i el que paguem pel comptador amb el normal, un 21%.
És a dir, la nostra família amb tots els increments registrats paga aquest 2013 uns 30 euros més d’aigua que el 2012, 252 per 221.