Mario Morales: ‘La gent vol enamorar-se d’un joc; si no se n’enamora se’n descarrega un altre’
El ripolletenc Mario Morales, juntament amb el seu company Víctor Gómez, són els creadors d’un nou joc de lògica per a dispositius Android i Apple: Zink Colors. El joc es basa en moure boles de colors i dur-les fins al seu objectiu, amb la gràcia que totes es mouen a la vegada i que xoquen entre elles, generant boles de colors secundaris.
Els dos emprenedors comencen així la seva aventura en solitari en el món de les aplicacions per a mòbils, després d’haver treballat per a d’altres empreses durant molts anys, aprenent de 0 tot allò que s’escapa del disseny d’un joc, com el màrqueting.
RevistaDeRipollet: Mario, tot comença amb la programació?
MarioMorales: Sí, jo vaig començar com a programador fa anys; en concret dedicant-me al advergaming, un concepte que barreja les paraules angleses advertising (publicitat) i gaming (videojocs). Primer treballava amb un client gran i després vaig començar a atendre d’altres clients.
El canvi va ser en part per la crisi; tot es va tornar una mica boig i va tocar innovar. Teníem experiència creant videojocs per a altres clients, com per exemple per a Danone. Recordes els guerrers aquells d’Actimel que sortien als anuncis de televisió de la marca?
RdR: Oi tant.
M.M: Doncs nosaltres fèiem uns mini-jocs amb aquells guerrers, que apareixien a la web de la marca, on podies jugar amb els personatges. Per això et dic que una mica d’experiència ja en teníem. Fèiem un projecte, fèiem els dibuixets i tot el producte; llavors l’entregàvem i ens dedicàvem al següent. Aquell model, però, es va acabar i per això hem decidit fer el nostre propi joc.
Al principi vaig començar jo sol per la meva banda, però després vaig veure que era massa feina per una persona sola. Per això ara compto amb Víctor Gómez, amb qui ja treballava abans. Els dos hem dissenyat Zink.
RdR: De què tracta el joc de lògica?
M.M: És un joc de puzle, en el qual has de moure boles de colors i dur-les fins al seu objectiu. La gràcia és que totes es mouen a la vegada i que xoquen entre elles.
A vegades, és necessari que xoquin per barrejar els colors. Aquí tenim la primera lliçó a ensenyar els usuaris: les barreges bàsiques de colors, que sembla una ximpleria però no tothom ho sap.
A partir d’aquí li afegim més gràcies i trucs. Hi ha trampes i portes; per exemple, si hi ha una porta blava, per poder obrir-la has de posar la bola a una clau blava. Afegirem també més elements. Sabem que a les persones que els hi agraden els reptes aquest joc els enganxa. A alguns els sembla mentida que en un tauler tan senzill de 3×3 es pugui complicar tant un joc.
RdR: Ja heu llançat el joc per a Android, i imminentment per a Apple. És difícil triomfar en el mercat de les aplicacions mòbils?
M.M: Triomfar és una bogeria… Surten un munt de jocs a diari, tot i que no conec exactament els números. Ara mateix acabem de començar. La fase número 1 són els cercles d’amistats, i el pas número 2 enviar notes de premsa a diferents mitjans generalistes i especialitzats. També serà important traduir el joc a d’altres idiomes; ara està en català, castellà i anglès, però seria bo traduir-lo per als Països Asiàtics.
En realitat, hem començat de forma humil. Suposo que veurem que amb això no n’hi haurà prou. Llavors serà quan haguem d’anar a fires o contactar amb influencers, persones influents que, quan diuen o recomanen quelcom, tothom els fa cas.
També hi ha l’opció de trobar publishers, és a dir, trobar empreses que apostin per nosaltres, inverteixin en màrqueting i facin publicitat a la seva xarxa de contactes, on tot el que col·loquen funciona. Aquestes empreses t’ofereixen els seus serveis a canvi d’un percentatge dels beneficis. Vens una mica l’ànima del joc a canvi de visibilitat.
És, però, una aposta arriscada. Si arribem a saber que és tan complicat potser no ens hi fiquem (riu).
RdR: Se’n podria dir, doncs, una primera aventura: ara heu d’encarregar-vos també del màrketing o la venta del joc.
M.M: Exacte; no és el negoci del segle si no és que portes molt temps a base de prova i error. De moment no hem tingut l’oportunitat de fallar, i pot ser aquesta, o podem tenir sort i que tot ens vagi bé.
La idea era sortir. Un cop fet això, és quan aprens i veus que el joc s’enfonsa i ningú el veu, ja que tens unes descàrregues mínimes i, d’aquestes, mantens molts pocs jugadors. Tot això ho estem aprenent sobre la marxa i, per a propers jocs, ja ho farem bé des del dia 1.
RdR: És difícil mantenir algú enganxat a una app per a mòbils?
M.M: Sí, ara mateix és un mercat molt boig. La gent entra a la descripció i en uns segons t’escull i o et rebutja. I si l’escull, potser s’hi està un dia o màxim una setmana, i després canvia de joc. La gent vol enamorar-se d’un joc i, si no s’enamora, se’n descarrega un altre.
RdR: Com ho fareu per fidelitzar al màxim els vostres usuaris?
M.M: Quan has avançat ja diversos nivells, pots crear les teves pròpies pantalles. Després pots enviar-les als teus amics i també penjar-les a una espècie de núvol comú. Qualsevol jugador pot jugar-hi.
També hi ha rànquings, un de mundial i un entre amics, de manera que també entrem aquí en el terreny de la competició.
Hem intentat, doncs, atacar diversos flancs. Per una banda es podrà jugar en solitari. De fet, enviarem reptes setmanals i podràs guanyar premis. Per l’altra, també volem crear una comunitat, així com mimar-la.
.
Els jocs de lògica de Zink Media Studio
El llançament de l’app Zink ha sigut una primera aventura, tal com Mario Morales ha explicat a l’entrevista.
El seu objectiu, però, és llançar més jocs sota el paraigües de Zink Media Studio S.L., una empresa ja constituïda. El seu nou llançament possiblement sigui un joc similar però basat en les matemàtiques, on en un taulell de 3×3 s’hagin de sumar números per tal d’aconseguir una xifra en concret.
Pots seguir les novetats del joc Zink al seu Facebook o a la seva web: zinkgame.com.
Pantalla a resoldre al nivell 19