Moratòria de l’IBI, ajornament de l’impost de circulació i descomptes en l’aigua
Des de l’Ajuntament s’estan aprovant diverses mesures
per tal d’alleugerir l’impacte econòmic que l’estat d’alarma pot tenir entre
els veïns i les empreses locals.
Fem un repàs de tot allò que s’ha aprovat fins ara.
Moratòria en el pagament de l’IBI
No hi ha cap rebaixa ni descompte en la quantitat a pagar però sí una modificació en el calendari. Es podrà pagar des del 4 de maig i fins al 3 d’agost de 2020.
Les dates de cobrament dels rebuts domiciliats passen a ser les següents:
1r fraccionament: 2 de juny de 2020
2n fraccionament: 3 d’agost de 2020
3r fraccionament: 1 de setembre de 2020
4t fraccionament: 1 de desembre de 2020
Prorroga de l’impost de circulació
El període de pagament de l’impost de circulació, l’IVTM, era del 2 de març al 4 de maig. Arran de l’estat d’alarma s’ha aprovat una prorroga per ampliar el termini. Es podrà pagar fins el pròxim 2 de juny. Els rebuts domiciliats es passaran a partir de l’1 de juny.
L’Organisme de Gestió Tributària permet demanar fraccionaments
El cobrament dels impostos de l’Ajuntament de Ripollet el gestiona l’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona. I des d’aquest organisme també han habilitat un espai per demanar ajornaments o fraccionaments.
Descompte en el rebut de l’aigua
Des de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), s’aplicarà una reducció del 50% del cànon de l’aigua a tots els usuaris domèstics durant els mesos d’abril i maig. També s’amplia al 100% la reducció del cànon social a tots els trams de la factura per als usuaris domèstics que ja compten amb la tarifa social.
D’altra banda, s’aplicarà una reducció del 50% del cànon de l’aigua per als usuaris industrials i activitats econòmiques.
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), per la seva part, ha coordinat amb les companyies subministradores d’aigua que operen en els 36 municipis metropolitans, com ara Ripollet, la posada en marxa d’una sèrie d’ajuts econòmics, dirigits tant a les petites i mitjanes empreses com als treballadors autònoms. Es tracta, bàsicament, de dues línies d’actuació:
– Congelació de les factures emeses per la companyia d’aigua mentre sigui vigent l’estat d’alarma. Així, durant aquest temps, s’ajorna el pagament de les taxes incloses en els rebuts.
– Establiment d’un pla personalitzat de finançament de les esmentades factures, sense interessos, un cop finalitzi l’estat d’alarma i fins a un màxim de 6 mesos.
Suspensió de les taxes i els preus públics
Va ser una de les primeres mesures que l’Ajuntament va posar en marxa. Queden suspesos mentre duri el tancament dels equipaments municipals el pagaments corresponents als serveis de les escoles bressol, les quotes d’abonaments del poliesportiu municipal i els tallers del Centre Cultural, entre d’altres.
Així del mes de març només es cobrarà la part proporcional fins al dia 14, quan es va declarar l’estat d’alarma, i no es tornaran a posar al cobrament els rebuts fins que no cessi aquesta situació. Pel que fa a aquelles persones que hagin abonat preus totals fins a final de curs, l’Ajuntament retornarà, al mateix número de compte, l’import de la part proporcional del temps que no hagin pogut gaudir dels seus cursos o tallers.
Pel que fa al comerç també s’ha suspès el cobrament dels rebuts per l’ocupació de la via pública que han de pagar els bars per tenir una terrassa, davant la impossibilitat de fer servir l’espai públic mentre es mantingui aquesta situació.
Campanya de la renda
Des del passat 1 d’abril ja es pot fer la declaración de la renda i el patrimoni de l’any 2019. No ha registrat cap canvi en el calendari per l’estat de l’alarma però les oficines estan tancades.
L’Ajuntament habilita un sistema per a presentar documentació sense identificació electrònica
Tenint en compte que hi ha persones que no tenen identificació electrònica, en cap de les seves modalitats, l’Ajuntament ha habilitat tot el personal funcionari de l’OAC per tal que puguin actuar com a representants d’aquestes persones davant l’Ajuntament o d’altres administracions.
Només caldrà que les persones interessades en fer tràmits contactin amb l’OAC mitjançant un correu electrònic (oac@ripollet.cat) on se’ls facilitarà el formulari d’autorització i se’ls informarà de la documentació necessària per a realitzar el tràmit. Una vegada el personal de l’OAC tingui l’autorització, ja podrà actuar en nom de la persona interessada i fer la gestió corresponent.