Pol Mas i Héctor Fontela: ‘La nostra meta és portar a Tinduf ulleres de sol amb lents de la més alta qualitat’
El ripolletenc Héctor Fontela i el cerdanyolenc Pol Mas són dos emprenedors que estan enllestint els últims detalls per posar en marxa la seva marca d’ulleres de fusta: Frankies. Això no obstant, la marca té quelcom diferencial: serà solidària.
El seu primer objectiu és aconseguir un mínim de 3.500 euros a través d’una campanya de micromecenatge a la plataforma d’Internet Ulele, on tothom pot fer una donació. Si aconsegueixen aquesta meta, portaran com a mínim 100 ulleres de sol al camp de refugiats de Tinduf (Sàhara Occidental), on els seus habitants pateixen greus malalties oculars a causa de l’intens Sol i les tempestes de sorra.
RevistadeRipollet: Quina situació viu actualment el camp de refugiats de Tinduf?
Frankies: Les últimes novetats són que fa uns dies hi van haver unes inundacions molt fortes, que han afectat a 98.000 persones. Es calcula que un quart han perdut l’habitatge, de manera que ara mateix la seva situació és bastant complicada.
A més, fa 40 i pocs anys van ser conquerits pel Marroc i van haver-se de desplaçar cap a on estan ara. Això els està portant a viure en una situació molt precària.
RdR: Com unes ulleres de sol poden ajudar-los?
FR: Ells tenen molts problemes de visió, sobretot perquè no tenen una protecció eficaç contra el sol i l’aire sec del desert. Estan patint moltes malalties òptiques i visuals a causa d’això. El nostre objectiu és porta’ls-hi nosaltres mateixos ulleres de sol, amb lents de la més alta qualitat: polaritzades, protecció UV400 i, a més, amb un efecte mirall que encara protegeix més la vista.
RdR: Ulleres amb la màxima protecció existent del Sol, doncs?
FR: Exacte. Anem a buscar el màxim que existeix, que és el que ells necessiten. No volem portar un material que no els protegeixi del tot, sinó que volem portar unes ulleres 100% útils.
RdR: Com vau conèixer la situació de Tinduf?
FR: Nosaltres estem molt en contacte amb l’Ajuntament de Sant Cugat per un tema d’emprenedoria, i vam estar parlant amb una dona que treballa allà que es diu Carme Mitjans. Li vam comentar que volíem fer una campanya de micromecenatge utilitzant les ulleres per col·laborar de forma solidària, i ens va comentar que a Sant Cugat existia una ONG anomenada SCAPS. Aquesta associació té una casa d’acollida i fa periòdicament viatges al Sàhara, a Tinduf, per portar aliments i ajuda. Així va ser com vam conèixer Tinduf i vam veure que realment podíem ser útils allà.
RdR: Com funcionarà la campanya per ajudar el camp de refugiats?
FR: La campanya comença el 30 d’octubre, en divendres, i volem que duri un mes. La farem a través de la plataforma d’Internet de crowdfounding Ulele. Cadascú, qui vulgui, podrà aportar una quantia de diners. En funció de la quantitat, rebrà un premi o un altre.
Si arribem als 3.500 euros fent aquesta campanya, podrem destinar el 30% del que obtinguem a produir 100 ulleres i portar-les fins allà. 3.500€ no són el límit; és més aviat el mínim. Tot el que superi aquesta xifra ens servirà per arribar a més persones. Hem calculat que, amb uns 44.600€, podríem dur 1.000 ulleres al Sàhara. Ens faria molta il·lusió arribar a aquesta xifra.
RdR: Què passaria amb el 70% restant?
FR: Aniria destinat a produir els premis que donem a canvi de les aportacions de cadascú, així com a costejar el viatge de nosaltres dos fins allà. A més, la plataforma Ulele s’emporta el 8% dels beneficis per temes de gestió. Una altra part va destinada a que nosaltres puguem tirar endavant com a empresa: som una start-up que ha començat a funcionar fa 2 mesos.
RdR: Per què vau decidir apostar per una marca d’ulleres solidària?
FR: Creiem que tota idea que es desmarqui de la competència finalment acaba sent un benefici, de manera que procurarem que tota acció que fem es vinculi a alguna ONG o projecte social.
El que volem donar a entendre és que, a part de que el client pagui per unes ulleres, part d’aquells diners es destinaran a una obra benèfica.
A més, la vessant social, benèfica, de poder ajudar als altres, sempre ens ha agradat molt. L’Héctor, per exemple, és membre d’una associació d’estudiants que es dedica a fer voluntariats, i que aposta pel creixement de la persona, per tal que pugui ser emprenedora i pugui emprendre el camí que més desitgi a la vida.
RdR: Què us queda enllestir per posar en marxa Frankies?
FR: Ara mateix estem en el procés de buscar finançament. Així mateix, estem mirant altres vies que tinguin en compte el tema social. Per exemple, en el tema de contractacions, intentarem buscar persones que siguin majors de 45 anys, ja que volem ajudar els sectors que ho tenen més difícil. Per a persones majors de 45, és complicat trobar feina, però en canvi poden tenir molta experiència, per exemple, en màrqueting o a nivell comercial.
Així mateix, la nostra idea és que els clients puguin comprar ja les ulleres al gener, a través de la nostra botiga online. Això no obstant, es poden reservar ja. Si algú ho fa, li enviem un codi d’un 20€ de descompte respecte el preu final, que és 79,95€.
A més, també intentarem vendre a través d’òptiques. Carlos Maíz, possible soci nostre, ha treballat per altres marques, com Desigual, fent estudis de mercat sobre ulleres de sol. Ens aportaria un valor afegit, i ens podria obrir les portes a òptiques com Cottet.
.
La campanya i el seu funcionament
La campanya de micromecenatge encetada per Frankies a través de la plataforma online Ulule incentiva a tothom a fer una donació gràcies al seu sistema de funcionament: en funció de la quantia que es doni, hi haurà un premi o un altre.
Així, per exemple, si es fa una donació de 70 euros, la marca d’ulleres de fusta enviarà a qui faci la donació les mateixes ulleres que es portaran al Sàhara Occidental. No és necessari, però, que les donacions siguin tan elevades; es pot col·laborar amb 5, 10, 15 o 20 euros: la quantia que cadascú cregui convenient. Amb 40€, Frankies també regala una samarreta dissenyada per l’ocasió.
Les donacions es poden fer a ulule.com/frankiesforsahara i hi ha més informació a Frankies Co a Facebook.
.
.