Santi Álvarez: ‘Els hàbits de consum han canviat i crec que el Mercat s’hi ha d’adaptar’

Farà poc més de tres mesos l’Associació de concessionaris del Mercat Municipal va canviar el seu president. L’escollit va ser Santi Álvarez, un paradista novell que fa poc temps va obrir, juntament amb la seva dona, la parada d’herboristeria Maria Rosa. Però ell arriba del món de la publicitat, desconeixia tot aquest món. Amb aquest temps es va posar a investigar i trastejar per altres mercats i ara ha portat idees noves per intentar modernitzar una mica més el Mercat.
.
.
Revista de Ripollet: Per què vas acceptar el lloc?
Santi Álvarez: Crec que els mercats han d’evolucionar. Actualment els hàbits de compra han canviat i crec que el Mercat s’hi ha d’adaptar. No amb un canvi dràstic però poc a poc i crec que puc ajudar.
.
RdR: Quina és la situació actual del Mercat?
S.A: En el nostre mercat treballem de matins, exceptuant els divendres que també s’obre de tardes. L’experiència personal és que els divendres per la tarda tenim un tipus de públic molt més jove i que el tant per cent de venda és molt elevat. El problema, entre cometes, és que estem mirant d’obrir totes les tardes. Hi ha gent a favor i en contra. Però personalment crec que hauríem de fer el canvi.
.
RdR: Per què creus que es genera la polèmica?
S.A: Perquè aquí en el mercat hi ha gent que porta molts anys i hi ha gent que hem entrat nova que venim amb empenta i amb ganes. Una feina que m’agradaria fer és aplegar sinergies d’aquestes dues vessants perquè les dues són ben vàlides.
.
RdR: L’evolució del Mercat només va per aquí o hi ha més idees?
S.A: Bàsicament és això però també estem preparant uns concursos on regalarem uns packs de cap de setmana i sopars. Sempre és anar donant al·licients.
.
RdR: Potser el mercat té un ús més generacional no?
S.A: Exacte. Sobretot als matins tenim molta gent gran, que està molt bé i és gent molt fidel. Tant de bo sigui per molts anys. Però hem d’enganxar als fills i als néts d’aquesta generació. Aquesta generació és estupenda però el mercat ha de ser per a tots i hem d’enganxar a totes les generacions.
.
RdR: Com li pot guanyar la partida el comerç local a les grans marques?
S.A: Tenim dues avantatges principals: Una és la proximitat i l’altra és la qualitat i, conjuntament, el servei. Nosaltres donem un servei personalitzat, cosa que un gran magatzem no et dóna. També donem la proximitat, tots els productes són de proximitat. Diversos estudis indiquen que cada vegada la gent compra més producte de proximitat. És més, als Estats Units ja tenen un bon problema els grans magatzems. Fer la compra mensual o setmanal cada vegada va a menys i per nosaltres és més positiu aquesta tendència. Si ens fixem els supermercats cada vegada són més petits i més a prop.
.
RdR: I competir en el tema dels preus?
S.A: En els preus és complicat perquè per lògica evident una gran superfície pot anar a un pagès i comprar-li tota la producció anual. Nosaltres no. Però repeteixo, la qualitat és molt superior.
.
RdR: Has pogut comparar el Mercat amb d’altres?
S.A: He intentat posar-me al dia, doncs és la meva obligació. Hi ha una mica de tot però en general amb les reunions que he tingut amb responsables de mercats de Barcelona i Sabadell realment la idea és aquesta, ampliar horaris i buscar un nou públic.
.
RdR: Com es pot potenciar la figura del Mercat?
S.A: Per deformació professional crec que és important la publicitat. Al poble tothom sap que hi ha un mercat però no sap el que passa. En aquest aspecte hi hauria d’haver una sinergia amb l’ajuntament per donar a conèixer els beneficis de comprar al Mercat.
.
RdR: Quina és la sinergia amb el Mercadona?
S.A: La sinergia, la veritat, no hi ha una sinergia com a tal, no hi ha. Som simplement veïns. Això és una de les coses que m’agradaria potenciar perquè en el fons l’interès és poder-nos ajudar entre tots.
.
RdR: Hi ha encara parades tancades. És un problema al qual se li busca solució?
S.A: Afortunadament s’estan obrint de noves. Divendres passat es va obrir una sabateria i ha d’anar per aquí. No només parades d’alimentació, que són bàsiques, però pot ser interessant apostar per noves parades.
.
.
Un Mercat petit amb dues associacions
Álvarez està al capdavant de l’Associació de concessionaris del Mercat Municipal de Ripollet en la qual hi estan inscrites un gran nombre de les parades del Mercat. Però existeix una altra associació, la Junta de concessionaris del Mercat Nou de Ripollet: “Quan es va obrir el Mercadona van haver-hi disfuncions i es va escindir una petita secció de paradistes”, explica Álvarez.
Després d’uns quants anys de l’obertura del supermercat les disfuncions han quedat a un costat i la relació és bona entre les dues entitats: “Amb la Junta hi ha una molt bona sintonia i és fàcil treballar”, reconeix Álvarez però ell li troba un però, “També dic que, sota el meu punt de vista en un mercat tan petit no té massa sentit que hi hagi dues associacions”, reconeix el responsable de la parada Maria Rosa. És un tema de fa anys i és complicat aconseguir unir les dues associacions.
Ara el repte d’Álvarez és trobar quòrum entre la Junta i l’Associació, però sobretot entre paradistes, per decidir si finalment s’obre de tardes o no: “Al final és un tema dels paradistes, quan hi ha una reunió ho proposes i no hi ha quòrum. Els mercats són uns microcosmos propis i cadascú té els seus interessos però hem de pensar en col·lectiu” específica el president.
.
.