S’aprova el reglament de residus amb sancions de 120 a 12.000 euros

L’aprovació inicial del reglament va derivar al ple en un tens debat sobre el nou sistema de recollida per la crida de Cs a la insubmissió i el pas del PSC de l’abstenció al no.
El govern està ultimant la posada en marxa del nou sistema de recollida de residus, el Ripollet Aporta. Ho està fent mitjançant les accions de comunicació al carrer, amb entitats i amb les comunitats de veïns i també acabant d’aprovar políticament, amb urgència, els últims serrells que queden.
Al ple de maig van portar el Reglament del servei de gestió de residus municipals i el van aprovar inicialment només amb els vots del govern i el regidor no adscrit, Eugeni Montanuy. La resta de partits, l’oposició, van votar en contra després d’un debat encès que va ocupar el propi punt i part del torn de precs i preguntes. La tensió no va ser pel reglament, del qual no se’n va parlar gaire, sinó perquè queda menys d’un mes perquè entri en marxa el porta a porta i, també és veritat, menys d’un any per a les eleccions municipals.
La guspira que va encendre els ànims va ser la crida del portaveu de Ciutadans, Josep Gabarra, a la “insubmissió total a aquest sistema”. La resposta de l’alcalde, JM Osuna, va ser que “tothom tenim dubtes i soc la persona més interessada que això surti bé i sóc la més preocupada” però el que esperem “és la col·laboració” perquè “el problema de residus el tenim i no val tancar els ulls”. Tant ell com la tinent d’alcalde Pilar Castillejo van reiterar que el sistema actual “no funciona”, “ha arribat al seu sostre de recollida selectiva” i “genera brutícia” i van afegir que són conscients que amb la posada en marxa del nou hi haurà “dificultats”, “però estem convençuts que després serà un èxit”.
La picabaralla va seguir amb sí la decisió del govern és “valenta” o “temerària” i si la crida a la insubmissió, reiterada pel regidor Francisco Javier Tapia, “és posar-se al costat dels veïns” en paraules de Gabarra o “una irresponsabilitat increïble i impròpia”, en paraules d’Osuna.
Un enfrontament que també es va donar entre el govern i el PSC perquè els socialistes, que fins ara sempre s’havien abstingut en els temes del porta a porta, aquest cop van votar en contra. Ho van fer repetint el seu argumentari, “el porta a porta, com s’està duent a terme, no és el nostre model”, va dir el portaveu Lluís Tirado i per això l’alcalde va considerar que el canvi de vot només respon “a una qüestió electoralista” i va afegir que és també “una irresponsabilitat”.
Què diu el Reglament?
El Reglament del servei de gestió de residus municipals és el document que regula “les relacions entre l’Ajuntament i els usuaris del servei de gestió de residus”. Defineix els materials que s’utilitzaran en el nou sistema i estableix els drets i deures dels ciutadans. Destaca que els veïns tenen “el deure de denunciar les infraccions d’aquest reglament de les quals en tinguin coneixement”.
Determina com s’ha de fer la separació de les fraccions, on s’incorpora el tèxtil sanitari, “compreses, bolquers, excrements d’animals domèstics o residus sanitaris que no es poden conservar fins al dia de la recollida de la resta”. És la fracció més nova i a bona part del municipi es podrà dipositar diferenciada de la fracció rebuig en unes bústies específiques. S’estableix també, per exemple, que els taps de suro van a l’orgànica, el paper plastificat als envasos i les cendres o els bolígrafs a la fracció rebuig.
Es detalla el material del kit domèstic
El material que rebran els veïns per tal de poder fer ús del nou sistema de recollida el composen:
- 1 Cubell reixat de 10 litres per tenir l’orgànica a casa.
- Bosses compostables de 10 litres per a l’orgànica.
- Bosses normalitzades de color groc, semitransparents, de 40 a 60 litres pels envasos
- Bosses normalitzades de color gris, semitransparents, de 20 a 40 litres per a la fracció rebuig.
- 1 calendari magnètic i 1 díptic informatiu.
- 1 Targeta d’accés a tots els serveis de recollida de residus (obertura de contenidors, punts verds, àrees d’emergència, etc…).
Aquest material serà subministrat de forma gratuïta per l’Ajuntament però el mateix reglament afegeix que això serà “inicialment”, deixant la porta oberta a que en el futur algun d’aquests materials pugui ser de pagament. Tampoc es concreta la xifra de bosses que es rebran però sí s’apunta la possibilitat de limitar l’ús anual de bosses normalitzades per a la fracció rebuig.
Control i inspecció de les bosses
Entre els objectius del nou sistema de recollida hi ha pujar la recollida selectiva del 40% actual al “70 o 80%”. Fer-ho, a més, millorant “la qualitat de les fraccions” i per tant reduir la quantitat de residus que van a la fracció rebuig.
Per aconseguir-ho l’aspecte clau és acabar amb l’anonimat, buscant la corresponsabilitat dels veïns i identificant als qui incompleixin.
Així el reglament estableix que el sistema de control i inspecció serà, fonamentalment, visual. Els encarregats de la inspecció, en tot cas, podran “avaluar el pes” de la bossa de rebuig o mirar l’interior de la bossa d’envasos “en cas de dubte de la composició”. La fracció orgànica es controlarà mitjançant “caracteritzacions periòdiques a la
Infraccions i sancions
S’estableixen tres tipus d’infraccions, lleus, greus i molt greus. I sancions des dels 120 fins els 12.000 euros. Però s’apunta que “l’Ajuntament esgotarà totes les vies disponibles per tal de corregir les accions o actituds que hagin pogut conduir a l’incompliment” abans d’iniciar un expedient sancionador i que es prioritzaran “les accions pedagògiques i de sensibilització ambiental” abans que les sancions.
S’estableixen com a infraccions lleus, que poden comportar sancions de 120 a 300€: “No utilitzar el model de recollida establert”, no utilitzar “les bosses homologades”, no complir l’horari o el calendari, endur-se residus dels contenidors, fer-los malbé o portar els residus a d’altres municipis, entre d’altres.
Són greus, de 301 a 3.000€, tres faltes lleus o, per exemple, “la no col·laboració amb el servei d’inspecció” o “abandonar gran quantitat de residus a l’espai públic”.
Són molt greus, de 3.001 a 12.000€, tres faltes greus, “l’ocultació o alteració maliciosa” de la identificació o “abandonar residus perillosos”.