El mètode Kumon potencia les competències d’aprenentatge dels alumnes a través dels programes de matemàtiques i/o lectura. Mitjançant el càlcul i la lectura, desenvolupen una sèrie de capacitats i hàbits per tota la vida, com per exemple l’autodidactisme, la confiança, la concentració i la motivació per aprendre. Actualment, ja hi ha 48 països en tot el món que utilitzen aquest mètode i un total de 4 milions i mig d’alumnes es troben cursant els seus programes. A Catalunya hi ha gairebé 8.000 alumnes i, a Espanya, més de 20.000. Sara Parra és una de les coordinadores de l’oficina de Barcelona. Laura Peláez és la professora del centre Kumon Ripollet.
RevistadeRipollet: Quan arriba Kumon a Espanya?
Laura Peláez: A Espanya va arribar al 1991 amb el programa de matemàtiques. El programa de lectura, que es va desenvolupar més tard, està disponible des de 2009 i s’estan elaborant els últims nivells.
RdR: Per a quines edats està pensat el mètode?
L.P: El públic potencial de Kumon son nens d’entre 2 i 14 anys, si bé és cert que qualsevol persona pot gaudir del mètode. El nostre objectiu és desenvolupar al màxim el potencial de cada alumne. És veritat que com més petit sigui millor, ja que qualsevol hàbit es desenvolupa millor en la infantesa, però no hi ha res que no es pugui treballar més endavant.
RdR: Per què la lectura i les matemàtiques es complementen en l’aprenentatge?
L.P: Són dues competències que van de la mà. Moltes vegades un nen sap sumar o restar, però no ho sap aplicar a un problema concret perquè no entén el que se li demana. Si tenim bona comprensió lectora i les eines adients, resoldrem el problema sense dificultats.
RdR: S’ha de considerar com un reforç escolar?
L.P: No, ja que el nostre objectiu és assolir l’autodidactisme de l’alumne, és a dir, que per ell mateix mostri la motivació i les competències suficients per continuar aprenent. Un cop els nens arriben al seu nivell escolar, segueixen avançant i treballen continguts que encara no han vist a l’escola. A més, a Kumon no es donen explicacions, sinó que el material està pensat per tal que, a partir d’exemples, els alumnes ja sàpiguen què han de fer. Aprenen a ser més autònoms i autodidàctics.
RdR: Quines competències desenvolupa l’alumne?
L.P: L’hàbit d’estudi, la motivació, la concentració, la confiança en un mateix, l’autodidactisme i si es treballa a partir del programa de matemàtiques, l’alumne estarà preparat per les matemàtiques d’universitat i si treballa el programa de lectura, serà un lector competent i habitual, i serà capaç de comprendre qualsevol text i reflexionar críticament sobre ell. Quan un nen és capaç de reunir totes aquestes competències, no només millorarà en matemàtiques i lectura, sinó que serà capaç de superar qualsevol repte que se li plantegi. Amb l’autodidactisme, aprens a deduir les coses per tu mateix.
RdR: Quines característiques ha de tenir la figura del professor d’aquest mètode?
S.P: No és una figura de professor que dóna explicacions o classes magistrals, és un orientador que dóna pistes i estimula per a que el nen s’acostumi a deduir les coses per sí sol. Acompanya un aprenentatge individualitzat i programa la feina depenent de les capacitats a desenvolupar en cada alumne i les seves circumstàncies.
RdR: Com s’organitza el programa?
L.P: El nen assisteix al centre dos cops per setmana i treballa al voltant de la mitja hora cada dia, tant al centre com a casa. Al centre s’hi estan una mica més, perquè fem activitats complementàries per reforçar els continguts i fer un millor seguiment de l’aprenentatge. L’alumne ha de treballar diàriament per aconseguir els objectius que persegueix. És important aquesta constància també en períodes festius o de vacances. El mètode està pensat per treballar-lo poca estona, però dedicant-li la màxima concentració.
RdR: Quin paper tenen els pares?
L.P: Tenen la responsabilitat de que els seus fills facin la tasca cada dia i reforçar-los positivament. Molts vegades els nens estaran motivats i per ells mateixos faran la feina, però altres dies potser sí que farà falta que els pares vagin una mica al darrere del nen. A més, han de comprovar que hagin fet la tasca i qualificar-la (és a dir, marcar el que està bé i el que està malament) per a que el nen pugui corregir-la. Un cop el nen ha corregit els errors, els pares tornen a qualificar per tal de comprovar que la feina està ben feta i no hi ha dubtes.
RdR: Com evoluciona el centre de Ripollet?
S.P i L.P: Creiem que està tenint força èxit, ja que estem matriculant cada vegada a més alumnes. Esperem que el creixement sigui tan gran que, en uns anys, ens haguem de traslladar a un centre més gran.
RdR: Ja hi ha una data per elebrar el primer aniversari?
S.P i L.P: Kumon Ripollet es va obrir al març de l’any passat, de manera que el proper 22 de març celebrarem el primer aniversari amb una jornada de portes obertes per a pares i alumnes. Obrirem a partir de les 17h i farem tests diagnòstics gratuïts als nens que vulguin, oferirem una sessió informativa per als pares, farem un sorteig sorpresa i, si els pares vénen recomanats i acaben matriculant el seu fill, tindran un 50% de descompte en la matrícula. Per als pares que facin la recomanació, els farem un 50% de descompte en la mensualitat del mes d’abril.
Kumon: orígens i història El mètode Kumon va néixer l’any 1954 al Japó. Un professor de matemàtiques d’institut, Toru Kumon, va prendre part en l’educació del seu fill Takeshi, que cursava 2n de primària, quan el nen va començar a suspendre les matemàtiques. Cada dia li preparava unes fitxes de càlcul que avançaven de nivell de forma progressiva. Amb el temps, es va adonar que, treballant una estona cada dia i dedicant la màxima concentració, el seu fill no només va acabar aprovant les matemàtiques, sinó que va superar la mitjana escolar. A finals dels 70, després de l’èxit el programa de matemàtiques, es va arribar a la conclusió que els infants que avançaven més ràpidament dins el programa compartien unes qualitats: eren lectors habituals i tenien bona comprensió lectora. És per això que, des de 1981, al Japó, es va afegir la lectura com un pilar més a treballar.
Aquesta pàgina utilitza galetes ('cookies'). Si continua navegant dóna el seu consentiment i accepta la nostra política de galetes, clica aquí per a més informació.plugin cookies