Segueix havent problemes per poder accedir a la renda garantida

L’entitat Parados Unidos va convidar el passat dilluns a tres membres de la Plataforma Solidària pels Drets Socials per parlar de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC). Quan van arribar els ponents van preguntar als presents si havien demanat la RGC o si l’estaven cobrant. I prop d’una desena de persones van aixecar la mà per explicar que se l’havien denegat, l’havien rebut però se l’havien retirat o que estaven encara perduts dins el procés de sol·licitud. Tots insatisfets, tots emprenyats. I cada cas particular un món, però coincidint en demostrar que el procés per demanar la renda garantida falla. Escoltant les problemàtiques sembla que l’administració no vol donar l’ajuda i posa traves per allargar el procés i estalviar-se diners.
Els ponents van anar més enllà. En Carles, membre de la Plataforma i beneficiari de l’ajut després de mesos de lluita i reclamacions, és contundent: “La deneguen de forma sistemàtica, a l’administració li surt més a compte dir que la dona però denegar-la perquè són pocs els qui reclamen”, “ens estan enganyant a tots, fan trampes per no donar-la”.
A la xerrada va explicar que la Plataforma la van crear persones que havien tingut problemes en el procés de sol·licitud i que ara han arribat “per quedar-se”. Són un centenar i ja han resolt els casos d’unes 50 famílies.
“Tots els que tenien dret hem aconseguit que la cobrin, perquè ara nosaltres ja coneixem les seves trampes” i afegeix, “l’administració no vol tenir cap sentència contrària i sempre abans de les al·legacions finals reconeix el dret per via administrativa”. Han necessitat d’advocat i procurador i això suposa una despesa. Però arrel de l’èxit que han tingut ara s’obren a atendre també altres problemàtiques com les relacionades amb el lloguer social o la llei de la segona oportunitat.

Van ser tres testimonis contundents, igual que els dels assistents. Asseguren que l’administració juga amb els terminis, amb les dates de les comunicacions i reclama informació per allargar el procés. Són denuncies més contundents, però no noves.
A l’abril del 2018, en la mateixa sala del Centre Cultural, en Diosdado Toledano, de la comissió promotora de la RGC, denunciava que s’estaven “donant moltes arbitrarietats, injustícies i inclús negligència per part de l’administració”.
També el Síndic de Greuges en l’informe presentat l’any passat al Parlament confirma que hi ha “mancances significatives en la informació que es facilita a les persones interessades”, “demores importants en la resolució dels proce- diments” i “deficiències en la forma de gestió”.
Les dades oficials
El Departament de Treball no dona informació sobre el nombre de beneficiaris de la RGC per municipis. Afirma que en desembre del 2019 hi havia a tot Catalunya 123.511 persones beneficiàries. També confirmen que el percentatge de sol·licituds que compleixen requisits ha augmentat un 28% respecte el 2018.
Reconeixen tanmateix que des de gener de 2018 s’han presentat 14.428 recursos d’alçada, és a dir reclamacions administratives, i que ja han resolt el 44%. I afegeixen que ara estan resolent 700 recursos al mes i que en 2019 les reclamacions han baixat força.