Comença la preparació d’un nou curs amb el repte de reduir la segregació
Comença la preparació d’un nou curs amb el repte de reduir la segregació
Amb l’inici de les portes obertes a les escoles i els instituts comença la preparació del pròxim curs escolar. Les visites als centres és el primer tràmit de les famílies abans de fer les preinscripcions que enguany s’hauran de tramitar del 6 al 20 de març per infantil i primària i de 8 al 20 per a l’ESO. Tornarà a ser un procés online i serà el primer amb Oficina Municipal d’Escolarització (OME) que també oferirà suport a les famílies per fer el tràmit.
Segons el regidor d’educació, Oriol Mor, tenir OME “permet a l’Ajuntament participar del procés de matriculació” i aportarà “una nova mirada”, “abans, com la família anava a l’escola a fer els tràmits tenia la mirada d’aquella escola però ara tindrà la mirada de tot el municipi”. La participació en la gestió també ha de “provocar polítiques públiques per fomentar un millor repartiment de la matrícula”.
El municipi amb més segregació
L’OME és una nova eina que hauria d’ajudar a combatre l’alt nivell de segregació escolar que hi ha al nostre municipi. Segons indica el mapa de segregació de la Fundació Bofill, Ripollet és el municipi amb l’índex de dissimilitud a primària més elevat i apunta que perquè tots els centres del municipi tinguessin la mateixa composició social la meitat dels alumnes estrangers de primària haurien de canviar d’escola i a secundària ho haurien de fer un 36%.
Mor explica que aquest alt índex respon a “la dimensió del municipi, en un territori petit amb tantes escoles es pot segregar més” i afegeix altres causes com “la composició urbanística amb divisions irreals entre barris” i “el fet que hem classificat les escoles, buscant el que les distingeix, quan realment l’educació al municipi cada vegada té més punts en comú que diferències”.
Des de l’Ajuntament, i en compliment del Pacte contra la segregació escolar, s’ha posat en marxa també una unitat de detecció d’alumnat amb necessitats on participen Serveis Socials, Educació i els equips d’Atenció Primària amb l’objectiu de “repartir millor aquests alumnes”, “i els últims anys ja s’ha fet” però per poder millorar Mor reclama “més reserva de places per la matrícula viva” i “més recursos per part del Departament que és qui té les eines per revertir aquesta situació”.