Deu anys de reivindicació no han donat fruits i l’arribada del tren segueix llunyana
Aquesta setmana s’ha aprovat el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya 2020 i com era de preveure no inclou cap projecte que connecti Ripollet a la xarxa ferroviària.
Aquest pla arriba quan ja es compleixen més de deu anys de la posada en marxa de la Comissió municipal per a l’arribada del tren i els resultats de la mateixa no poden ser més tristos. La comissió va néixer després que la Generalitat anunciés la intenció de fer una “nova línia ferroviària que connectés Ripollet amb Barcelona des d’una estació central al nucli urbà”. Una estació i una nova línia de tren que una dècada després ha quedat oblidada i no està prevista enlloc. Ni aquesta ni cap altra. Perquè en el seu moment es va parlar també de la possibilitat d’allargar el metro, de posar una estació en un desviament de la R3 a tocar de Ripollet i després arribaria la proposta del Tramvia del Vallès, però ni l’una, ni l’altra, ni cap de les anteriors. La única en la qual pot haver-hi encara alguna esperança és l’estació a la R8, la línia que passa sota el Baricentro i segueix sota terra prop del límit del terme municipal cap a Santa Perpètua. Ja a l’abril del 2006 tots els grups del ple municipal demanaven a la Generalitat que incorporés als seus projectes aquesta estació i el govern autonòmic hi va respondre favorablement. Llavors la línia era només de mercaderies però ja es preveia que s’obrís a viatgers. Es va fer al 2011 però manté una freqüència de pas d’una hora i li manquen intercanviadors que la facin més útil.
.
No s’inclou a cap projecte
Hi ha consens arreu per potenciar la R8 perquè és una línia no radial i perquè amb poca inversió es milloraria la mobilitat a molts municipis. En el nostre cas podria ser també una solució per connectar-nos amb l’Hospital General (si és que acaba sent el nostre centre sanitari de referència) i arribaríem en menys de 10 minuts tant a la Universitat Autònoma com a Granollers. Malgrat això l’estació a Ripollet segueix sense dibuixar-se enlloc.
En el Pla de Transport de Viatgers aprovat per la Generalitat s’apunta que calen noves estacions i intercanviadors en aquesta línia però no es concreten i s’apunta a que es tindrà en compte el que demani l’Àmbit B30. Des de l’Àmbit B30 ja van fer un Pla al 2014 que marca com a prioritaris els intercanviadors R8 – R4 a Barberà del Vallès i R8 – R3 a Santa Perpètua així com un augment de la freqüència de pas a la R8. A més demana una nova estació al polígon Can Salvatella, però ni l’apropa al nostre nucli urbà ni la situa com una prioritat, és a dir, no entra en les peticions fetes amb l’horitzó 2020, que tenint en compte com van els calendaris en aquests projectes potser tampoc serà d’aquí a tres anys.
.
Calen millores en transport
La crisi econòmica, la manca d’inversió de l’estat en les rodalies i el fet que l’estació al nostre municipi no es consideri prioritària en cap pla o projecte d’infraestructures ni mobilitat potser hauria de convidar a repensar l’estratègia municipal i sense oblidar que l’estació a la R8 seria molt útil passar a exigir amb més força altres millores de transport públic que sí es puguin fer en un futur proper i permetin millorar ja l’oferta.
Potser un servei local de bus que connecti tots els barris amb les estacions properes a les línies R4 i R3 a Cerdanyola i Montcada, o un de busos llançadora que connecti directament amb les estacions; una millora important a l’Exprés amb Barcelona que redueixi la massificació; altres línies de bus que ens connectin amb municipis de la comarca, i més freqüència i millor recorregut per a la connexió amb Sabadell.
Aquestes o d’altres, les que siguin, gairebé qualsevol menys seguir aturats perquè calen millores en el transport públic i sembla que la solució si ha d’arribar en tren, trigarà.
.
El govern portarà l’aprovació de la Targeta Rosa al ple municipal d’aquest mes de març
.
El govern portarà l’aprovació de la Targeta Rosa al ple municipal d’aquest mes de març
El govern local té la intenció de portar l’aprovació de la Targeta Rosa (un títol de transport destinat a majors de 60 anys i persones amb discapacitat que permet viatjar per la zona 1 de forma gratuïta o a un preu reduït) a la sessió de març del ple municipal. El regidor de mobilitat, Fran Sànchez, va explicar a Ripollet Ràdio el passat divendres que el procés s’ha allargat perquè en iniciar les converses es van trobar dificultats perquè l’Autoritat de Transport Metropolità (ATM) no volia que un municipi de la zona 2 pogués beneficiar-se d’un títol de transport només vàlid fins ara pels municipis de la zona 1. Finalment sembla que s’ha aconseguit i per tant al ple s’aprovarà la possibilitat que un veí de Ripollet pugui aconseguir aquest títol però només ho podrà utilitzar dins de la zona 1, no en el viatge des d’aquí fins a la zona 1.
Les declaracions de Sànchez responien a la reclamació feta des del PSC que la setmana passada insistia amb aquest tema preguntant al govern perquè encara no estava en marxa si en el balanç dels primers cent dies ja ho anunciaven com un fet. També responen al PSC des de Decidim i en un escrit que publiquem a la secció de participació recorden que el municipi ja va tenir accés a la Targeta Rosa amb un conveni signat “en temps de l’alcalde Ferré” i afegien que “aquest conveni, en tota la pila d’anys que han passat, no s’ha renovat, ni tant sols se n’ha plantejat la renovació. Ara el reclamen…”.
Les declaracions de Sànchez responien a la reclamació feta des del PSC que la setmana passada insistia amb aquest tema preguntant al govern perquè encara no estava en marxa si en el balanç dels primers cent dies ja ho anunciaven com un fet. També responen al PSC des de Decidim i en un escrit que publiquem a la secció de participació recorden que el municipi ja va tenir accés a la Targeta Rosa amb un conveni signat “en temps de l’alcalde Ferré” i afegien que “aquest conveni, en tota la pila d’anys que han passat, no s’ha renovat, ni tant sols se n’ha plantejat la renovació. Ara el reclamen…”.
.