Dubtes, falsedats, rumors i mitges veritats sobre el nou sistema de recollida de residus

No recolliran les bosses del porta a porta si no són les reglamentaries

Segons el reglament, de les fraccions que van en porta a porta, el rebuig i els envasos s’han de treure amb les bosses homologades i el paper i cartró en qualsevol bossa de paper, en capsa o plegats. Si no es fa així els residus no seran recollits, “es registrarà una incidència i s’adherirà un adhesiu informatiu”. Es tracta d’una acció pedagògica perquè els informadors s’adreçaran a l’usuari infractor per tal de corregir la situació. Si la bossa no es pot identificar es retirarà com a màxim 24 hores després de la seva primera detecció. Aquest és el funcionament reglat però des del govern han explicat que durant la implantació es faran les accions d’acompanyament i es recolliran les bosses.
Hauràs de tenir bolquers bruts o compreses a casa una setmana

Fals. S’habilitaran bústies específiques pel tèxtil sanitari tancades per tal que no calgui tenir-les a casa els dies que no es recull la fracció rebuig. Aquestes bústies es podran obrir qualsevol dia de 8 a 22h amb la targeta sempre que es demani prèviament.
Podran identificar els residus

Un dels principals objectius del Ripollet Aporta és acabar amb l’anonimat de l’actual sistema. La identificació es farà mitjançant la targeta i el codi que portaran les bosses homologades del rebuig. Ni els codis ni la targeta inclouen dades personals sinó que fan referència a la informació cadastral de l’habitatge. I evidentment la intenció no és fer un registre dels residus de tots els veïns, només poder identificar els que en facin mal ús per informar-los i corregir-ho.
Obriran les bosses d’escombraries

Fals. La inspecció dels residus es farà mitjançant una inspecció visual. L’orgànica, on la bossa no té codi, s’inspeccionarà fent “caracteritzacions periòdiques a la planta de tractament” i només s’autoritza “fer una inspecció visual de l’interior de la bossa” en cas de dubte sobre la composició en la fracció d’envasos.
El nou sistema és més car

El nou contracte de recollida de residus signat amb Urbaser té un cost anual a partir del 2023 (que serà el primer any sencer amb el nou sistema) de 2.806.051€, mentre que l’actual té un cost d’uns 1,5M€ anuals. A més els pròxims cinc anys també estaran vigents un contracte amb Alqui-Envas SL per al subministrament de materials i utillatge d’uns 185.000 euros l’any i un altre per al servei d’implantació, seguiment i control amb SM, Sistemas Medioambientales SL per uns 139.000€ anuals. Des del govern esperen que la millora en la recollida selectiva permeti compensar una part en reduir les despeses en la gestió dels residus.
Hauràs d’avisar quan marxis de vacances

Evidentment no caldrà avisar si no s’utilitza el servei. És cert que està prohibit no participar “de forma injustificada” del servei de recollida de residus i per controlar això el reglament preveu alertes per “mala participació” si no es fa cap lectura de la fracció resta en tres mesos o no s’obre el contenidor d’orgànica cada setmana. En cas que aquestes alertes portin als inspectors a preguntar pels motius de la no participació, fet que òbviament no es produirà per no llençar orgànica una setmana ni per marxar de vacances, caldrà justificar-ho “verbalment”.
Si no pots treure la brossa quan toca no la podràs llançar

Fals. Es podran utilitzar, tres vegades a la setmana, les àrees d’emergència accedint amb la targeta. Hi haurà una de fixa al costat de la nau de serveis del polígon Cadesbank, entre els carrers Bilbao i Molí que obrirà tots els dies de 8 a 22h. I dues més itinerants de 17 a 22h.
Multaran cada infracció amb 120€

Fals. El reglament preveu multes de 120 a 12.000 euros però també explica que “es prioritzaran les accions pedagògiques i de sensibilització” i que “s’esgotaran totes les vies disponibles” abans de la sanció.