Escènica: ‘Aplicarem el sistema de taquilla inversa. Els espectadors pagaran després de l’actuació’
Aquest mes d’octubre es posa en marxa un nou projecte artístic: Escènica. Funcionarà com una branca de l’Associació Cultural el Local, i la Patrícia Jordan, la Laia Pineda i la Maria Moral seran les encarregades de liderar-lo. Oferiran una formació que, sense ser professional, permetrà als ripolletencs introduir-se de manera profunda en el món del teatre i la creació escènica. Dissabte 19 d’octubre presentaran el projecte al poble amb una festa d’inauguració a El Local, on hi participaran diferents col·lectius, tant de Ripollet com de Cerdanyola.
RevistadeRipollet: Com neix el projecte?
Escènica: En un principi la idea va sorgir entre la Patrícia i jo, Maria José. Les dues venim de les arts escèniques i volíem fer alguna cosa que hi tingués relació: formació, creació, un espai a Ripollet… Aleshores vam contactar amb la Laia que té molta experiència en formació perquè ens assessorés. El projecte li va encantar i es va apuntar de seguida.
RdR: Quins són els objectius d’Escènica?
E: Crear un espai de formació teatral a Ripollet que acosti als vilatans les actuals tendències de les arts escèniques. També volem que permeti desenvolupar processos de formació més complerts o específics.
RdR: Quina relació manteniu amb l’Associació Cultural el Local?
E: La Patrícia en forma part, jo tinc una relació de molts anys amb ells i la Laia també. Quan vam dissenyar el projecte vam tenir una trobada amb ells per demanar-li suport, sobretot logístic. Efectivament, les activitats d’Escènica, de moment, es duran a terme a l’espai de l’Associació. Ara funcionem com si en fóssim una branca.
RdR: Com funcionarà el tema de finançament?
E: Pretenem que Escènica s’autofinanci a través de les pròpies activitats. De moment nosaltres no cobrarem res, tot el que es reculli serà perquè el projecte creixi i pugui arribar a ser independent. Amb les actuacions volem posar en pràctica un sistema que funciona bastant a les sales petites de Barcelona: es tracta de la taquilla inversa. Els espectadors pagaran després de l’actuació el que li sembli pertinent. D’aquesta manera es paga als artistes que vénen a actuar, alhora que dignifiquem també la feina dels actors. A més a més, l’Associació ens dóna suport econòmicament.
RdR: Oferireu cursos de teatre anuals?
E: La idea és començar al gener amb un curs regular. Ens hauria agradat començar a l’octubre però fèiem tard. En aquest curs partirem molt de la improvisació i el joc dramàtic i, de mica en mica, ens anirem introduint en tècniques interpretatives properes a l’última etapa d’Stanislavsky, més física, amb una certa influència de Grotowsky, Brecht i altres directors teatrals.
RdR: Com organitzareu els diferents alumnes?
E: Això és una cosa que dependrà de la demanda que hi hagi i del que veiem que podem fer, ja que la Laia i jo tenim projectes paral·lels com a actrius i ho hem de combinar.
RdR: Ja se n’hi han inscrit, però?
E: Sí. Des de que hem anunciat aquest primer monogràfic ja hem tingut resposta de participants.
RdR: També realitzareu uns quants monogràfics.
E: La intenció que tenim amb els monogràfics d’aquest trimestre és que la gent es pugui fer una idea del que hi trobaran als cursos regulars. Són com una mena de tastet. D’altra banda, també estan pensats per la gent que no pot o no vol fer una formació regular i vol aprofundir en aspectes més concrets. La idea és que cada vegada hi hagi més varietat. De moment tenim preparats els tres primers, un per a cada mes d’aquest trimestre. El primer és de Tècniques d’improvisació i tindrà lloc el 26 i 27 d’octubre. Ja n’hem obert les inscripcions. Al novembre hi haurà un d’Interpretació i al desembre un d’iniciació al circ.
RdR: També realitzareu una festa d’inauguració per donar el tret de sortida. Quines activitats hi haurà?
E: A la festa d’inauguració que es farà dissabte 19 d’octubre a partir de les 19h volem presentar el projecte al poble i a la resta d’entitats i col·lectius que treballen al teatre des de fa molts anys. Hi hauran petites actuacions de diferents col·lectius, tant de Ripollet com de Cerdanyola, la presentació del projecte, cava, pica-pica, música… I tot tindrà lloc a El Local.
RdR: Com veieu la situació artística actual a Ripollet?
E: Ripollet sempre ha tingut molta cultura de teatre i actualment hi ha molts col.lectius que s’hi dediquen de manera totalment altruista, per amor a l’art. Això és molt important. Però pensem que precisament per aquest amor que hi ha cap al teatre caldria oferir una formació que, sense ser professional, permeti als ripolletencs tenir una base més completa i introduïr-se d’una manera més profunda al món del teatre i la creació escènica. També trobem oportú que es faci una programació alternativa a l’Associació d’Espectadors que, tot i fer una feina fantàstica, deixa fora espectacles de petit format que circulen a les sales off de Barcelona.
RdR: Què significa per a vosaltres el teatre?
E: El teatre són moltes coses en una: és expressió sobretot, i pot ser canvi social i de consciència. Per a nosaltres, de vegades, arriba a ser una teràpia, una evasió… Però al final, si t’hi impliques de debò, acaba sent una forma de vida que condiciona tota la resta.
Actrius amb formació
Patrícia Jordan: formació en trapezi fix, acrobàcia i verticals a l’escola de circ Rogelio Rivel de Barcelona. Ha fet monogràfics de flexibilitat, estiraments i contorsió, i de clown amb Miner Montell, un pallasso de llarga trajectòria.
Laia Pineda: graduada al centre de formació teatral La Casona. S’ha format en clown, mim i teatre gestual, i en dansa contemporània, jazz i flamenca, i en Teatre Social i de l’Oprimit. Actualment és clown d’hospital.
Maria Moral: diplomada en Art Dramàtic a l’escola Cuarta Pared de Madrid; formació en dansa contemporània i moviment, i en creació escènica. Pertany al Colectivo Primas de Riesgo, amb qui treballa en l’espectacle Naces Consumes Mueres. El Gran Mercado del Mundo.
.
.
.