Idees i propostes per fer de la N-150 una avinguda més humana
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) està liderant el dibuix d’avingudes metropolitanes arreu del territori. Es vol que esdevinguin “els principals eixos estructuradors de la metròpolis”, “garantint els fluxos i la continuïtat de la mobilitat sostenible, un espai públic de qualitat i una gran intensitat d’usos”. Una d’elles és la carretera de Barcelona que a través del projecte Riconnect es vol convertir en l’Avinguda del Vallès. Un canvi de nom que diu molt de les intencions.
Aquest projecte és un interessant exercici que uneix la feina tècnica i la participació ciutadana per definir l’estructura urbana. Compta amb fons europeus i finalitzarà amb la redacció d’un Pla d’Acció Integrat, un interessant full de ruta per tal que totes les administracions implicades puguin després concretar projectes i inversions.
Però aquest important exercici no és l’únic que l’AMB està duent a terme a la zona. La setmana passada es van presentar també els projectes guanyadors del concurs d’idees ‘Nusos i Cruïlles’. Una convocatòria que vol generar un debat tècnic sobre quin paper han de tenir aquests nusos. Un dels nusos de carreteres estudiats és el que formen la N-150, l’AP7 i la C-58 a l’altura del Baricentro.
Una solució per endreçar el delirant nus del Baricentro
Original, imaginatiu i sorprenent. El projecte ‘Delirius Baricentro’ fet per l’equip format per Joan Solà i Carles Crosas de la UPC i Jordi Julià de Trn Táryet converteix l’actual nus de quitrà i cotxes en un nou espai on establir, fins i tot, un parc recreatiu.
Compten amb la N-150 convertida en avinguda metropolitana i dibuixen una plaça en el nus, com “un element nou que aporta urbanitat i trenca la linealitat de la via”. “Intensifiquen els usos comercials”, proposen un programa recreatiu inspirat en el Tibidabo o el Coney Island de Nova York però també volen donar continuïtat urbana amb un barri a l’entorn de l’estació de tren, ara en desús, i inclús aprofitar els espais verds entre les infraestructures per generar energies renovables. El jurat del concurs ha valorat la idea de crear “una nova urbanitat per transformar una intersecció en una cruïlla metropolitana multifuncional amb un programa innovador”.
Una Avinguda del Vallès que connecti i millori el seu entorn
El projecte Riconnect ha presentat els primers resultats del projecte de l’Avinguda del Vallès. Unes propostes sorgides en els cinc tallers de Cocreació amb veïns i entitats de Montcada, Cerdanyola, Ripollet i Barberà. Un dels aspectes on es vol incidir és en la connectivitat amb l’entorn, enfortint els recorreguts transversals com la connexió amb Ripollet i establint-ne també d’alternatius, per Cerdanyola. Destaca també la voluntat de millorar la relació de l’Avinguda amb els espais verds més propers, entre ells el riu Ripoll. Entre els reptes resolts hi ha el de repensar l’espai de l’avinguda perquè sigui més habitable així com també altres eixos urbans pròxims com és el parc del Riu Ripoll. Una reconversió que busca enfortir “valors preexistents” com el patrimoni, el comerç i l’ús del transport públic.
El projecte ja inclou força detalls en els plànols, destaca per la seva visió global però es troba a faltar el soterrament de la C-58. No s’inclou malgrat que encaixaria amb els valors que defensa el projecte. En els plànols s’ha dibuixat només una barrera acústica.
Imatges: AMB