Sergi Vera: “Els botiguers hem de donar més servei perquè els consumidors han canviat”
A començaments de l’any passat, “gairebé en pandèmia”, va obrir Zworks, un servei d’impressió 3D al carrer Puigmal i va entrar a la junta de la Unió de Comerciants de Ripollet (UCR). Un any després, el passat mes de març, va respondre afirmativament a la crida “de gent nova i fresca” per agafar el relleu del Sergi Samper com a president. Convençut de les possibilitats del comerç local i de la força de l’associacionisme, treballa per un sector que viu en “una muntanya russa”
Revista de Ripollet: Com arriba el comerç local a les rebaixes d’estiu?
Sergi Vera: Tot són incògnites. Sembla que tothom veu que tornem a la situació que hi havia abans de la pandèmia. Sembla que podem tenir una mica més d’esperances però el cert és que encara no hi ha certeses, seguim anant amunt i avall.
RdR: La pandèmia ens ha fet millors com a consumidors?
S.V.: No ens ha fet millors. En tot cas diferents. En els moments de tancament es deia que sortiríem millors, que canviaríem però en el fons tot continua igual. El que sí que ha canviat són els hàbits. Molta gent s’ha acostumat a la compra on-line i al mateix temps els comerciants s’han adonat que calia digitalitzar-se, que en aquest camí ja no hi ha volta enrere.
RdR: Des de la UCR esteu donant suport a aquesta digitalització. Com està anant?
S.V.: Durant el primer confinament ja es va obrir una plataforma d’urgència, l’Slowshooping. Va ser molt improvisat i molt ràpid però va ser un toc d’atenció. Més tard va madurar en la idea que tot el teixit de petit comerç de Catalunya havia de tenir una plataforma pròpia. I d’aquí neix el Cliccat, de la qual la UCR, amb una gran feina feta pel Sergi Samper, és una de les promotores. No vol ser la competència a les grans plataformes com Amazon però sí una alternativa. El Cliccat ofereix al comerç local una finestra fàcil de gestionar i és una gran oportunitat. Té com a particularitat que tots els comerços participants han de tenir botiga física. A Ripollet ja som una dotzena de botigues les que participem i des de la UCR oferim descomptes i avantatges pels qui es vulguin incorporar. Està funcionant força bé i s’espera ampliar encara més l’oferta per fer més publicitat.
RdR: A més de la venda on-line quins altres reptes té el comerç local?
S.V.: L’atracció de Barcelona i de les grans superfícies que tenim a prop són dos ‘handicaps’ que tenim i amb els que hem de conviure. Però cal que tothom entengui que és bàsic mantenir viu el teixit comercial del poble, això també es va fer molt evident durant el confinament. Per evitar convertir-nos en una ciutat dormitori cal tenir comerç als carrers. Per aconseguir-ho és important també que els botiguers assimilin que els consumidors han canviat, el jovent compra diferent i els botiguers hem d’acceptar que no podem seguir venent com ho feien els nostres pares. Hem de donar més servei que venda.
I en concret a Ripollet ho hem reflexionat molt i no tenim un context fàcil. Cal tenir present que canviar els hàbits és difícil i encara ens trobem que hi ha gent a qui li costa molt anar a comprar a 300 metres només perquè el carrer fa pujada. A més, inclús dins del mateix municipi notem moltes diferències entre el centre i la resta del poble on hi ha molts locals buits.
RdR: Teniu dades sobre els locals buits? Què es pot fer?
S.V.: És un tema que ens preocupa molt a nosaltres i també a l’Ajuntament. Em sembla que des de l’Ajuntament s’està fent ja un inventari dels locals buits i un cop es tinguin les dades s’estudiarà què es pot fer. Negocis han caigut molts, més dels desitjables. Però el tema dels locals buits ve de lluny. Hi ha zones que fa dotze o catorze anys que no engeguen i s’ha intentat moltes vegades, per exemple la zona de la Rambla Sant Andreu. És un tema complex on influeixen molts aspectes com el fet de tenir una bona oferta d’hostaleria i serveis a prop, la necessitat d’un urbanisme més amable… són problemes que no es poden resoldre d’un dia per l’altre.
RdR: Com valoreu les ajudes econòmiques que hi ha hagut per compensar els tancaments?
S.V.: La majoria de comerciants han pogut optar a la dels autònoms, tant del govern central com de la Generalitat. I l’Ajuntament també va col·laborar amb una ajuda per la compra de material de protecció. Però és evident que tant unes com les altres i totes juntes han estat del tot insuficients. Hem vist com a França o Alemanya els botiguers cobraven el 75% de la facturació de l’any anterior, políticament ens falten moltes coses per ser europeus.
RdR: Quins canvis ha provocat a la UCR tot el que hem viscut?
S.V.: Hem confirmat que hem de fer un esforç per incorporar més comerços a la UCR. Com més siguem, més potència i més força tindrem. Hem de ser més. Ens hem trobat que els socis han respòs molt bé durant la pandèmia, han aguantat. S’han adonat que no vam poder fer trobades, reunions ni fires al carrer, però no ens vam aturar. Vam fer cursos i accions de formació per estar a les xarxes socials, per exemple.
RdR: Com es pot convèncer a més comerços?
S.V.: No ho tinc clar. Potser fent més campanyes. Mostrant que mai ens aturem, que som hiperactius. Volem sumar nous socis i també implicar als que ja hi són. Que participin més a les assemblees, que ens donin idees, crítiques, que entre tots sumem més.
RdR: En quins projectes esteu treballant ara?
S.V.: Per una banda estem molt sensibilitzats amb la idea de fer comerços inclusius. Que totes les botigues siguin accessibles, en això volem ser pioners i ja hi estem treballant.
Per una altra estem promovent per a tots els comerços, no només per als socis, un directori d’internet amb informació de tota l’oferta comercial del municipi. Esperem que a finals d’any ja el puguem tenir. I ens ha de permetre tenir en una guia tota l’oferta que hi ha a Ripollet. Perquè és curiós que també durant el confinament ens hem adonat que a Ripollet hi ha molta més oferta de la que ens pensàvem. Amb aquest directori tots els veïns podran trobar en un sol espai tot el que tenim prop de casa. Es farà sota el domini ‘deripollet.cat’ i ja s’està fent la feina d’inventariatge per tal de poder incloure totes les botigues i serveis existents.