La mobilitat canvia amb la irrupció dels VMP i la consciència climàtica
La mobilitat a l’àrea metropolitana es troba en un moment de canvi. És lent però necessari. La irrupció dels patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal ha modificat els nostres carrers per sempre. És molt visible però potser no el més significatiu.
En els últims anys s’ha posat en marxa la zona de baixes emissions a Barcelona, s’han millorat les línies de bus exprés, s’ha creat un nou impost als vehicles que emeten CO2, s’ha reduït la velocitat de circulació a les ciutats, s’estan ampliant les zones de vianants, s’ha canviat la zonificació del transport públic i ja està en proves la T-Mobilitat. En la llista falta un aposta decidida per ampliar els punts de càrrega de vehicles elèctrics i la millora imprescindible del transport ferroviari.
El canvi està en marxa. El procés cap a una mobilitat més sostenible, que haurà de ser intermodal i compartida, no té aturador.
Al nostre municipi també és evident aquest procés. S’ha constatat que totes les millores en la línies de bus han comportat un augment de viatgers. I ara els autobusos ja s’estan començant a omplir com abans de la pandèmia.
Cada vegada es veuen pels carrers més cotxes híbrids i elèctrics i l’augment dels usos dels dos punts públics de càrrega en són bona prova d’això. La bicicleta és també cada cop més utilitzada en el dia a dia i els models elèctrics han ampliat el ventall de gent que la considera una opció de mobilitat diària. Una alternativa que ara conviu als carrils bici i les calçades també amb els patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal (VMP). El seu ús s’ha quadruplicat i a tota l’àrea metropolitana es calcula que ja l’utilitzen a diari unes 118.000 persones. Segons l’estudi de mobilitat quotidiana de l’AMB del 2019, les persones que els utilitzen van menys a peu i en cotxe que la mitjana de la població, però més en bici, moto i transport públic. Els patinets permeten una major intermodalitat que la bicicleta i apropen les parades de bus i les estacions. La millora de l’oferta de transport públic és més necessària encara.
TRANSPORT PÚBLIC
L’E4 ja ha recuperat la meitat de viatgers que va perdre per la pandèmia
El passat mes d’agost la línia de bus amb més usuaris de Ripollet, l’Exprés E4, va comptabilitzar 35.366 viatgers. Són 5.000 més que al 2020 (30.911) però encara 6.000 menys que abans de la pandèmia (41.563 en 2019). El transport públic va perdre molts viatgers per la COVID i la recuperació d’usuaris va començar sent lenta però s’està accelerant. La por al contagi, l’augment de l’atur i els ERTO, el teletreball i la reducció de les activitats d’oci van reduir la necessitat de desplaçar-se. Però amb la tornada a l’activitat està remuntant també l’ús del transport públic.
De gener a agost del 2021 ja són 428.773 viatgers, és a dir 147.000 més que l’any passat i 157.000 menys que el 2019. Aquesta tendència és visible en els vehicles, que sobretot en hores punta, ja es veuen més plens.
PATINETS
Els VMP acumulen 27 denúncies i 7 accidents en el que portem d’any
Els vehicles de mobilitat personal (VMP), és a dir els patinets i altres estris, són la principal novetat als nostres carrers. A finals de l’any passat l’Ajuntament va aprovar l’ordenança que regula la seva circulació i al març d’aquest any va entrar en vigor. Després d’unes setmanes d’informació, la Policia Local va començar a sancionar les infraccions. Fins al 20 de setembre s’han imposat 27 sancions. Vuit per no portar casc, set per circular per la vorera o zona de vianants, cinc per anar més d’una persona i tres per no obeir un senyal de prohibició d’entrada. A més de les sancions, en el que portem d’any els VMP s’han vist implicats en set accidents i també s’han registrat altres tres accidents amb bicicletes.
COTXE ELÈCTRIC
Els dos endolls públics per a vehicles elèctrics registren de mitjana 4 usos al dia
A finals de 2017 l’Ajuntament va instal·lar dos punts de càrrega de vehicles elèctrics. Un està al costat de l’edifici de l’Ajuntament i l’altre al carrer Escoles. L’ús d’aquests punts és gratuït i no necessita de cap inscripció ni identificació prèvia. Des de llavors l’ús que se’n fa ha anat en augment. En els últims mesos s’ha registrat una mitjana de quatre recàrregues al dia entre els dos punts. Té més èxit el de l’Ajuntament. El passat mes de juliol es va arribar a 75 recàrregues i 710 kW/h. En el punt del carrer Escoles també va ser el mes de juliol el de més usos. Es va arribar a 69 recàrregues i 871 kW/h. Des de l’1 de maig i fins al 17 de setembre s’han comptabilitzat entre els dos punts de càrrega 501 usos i s’ha descarregat 5.479 kW/h.
BICICLETA
Augmenten els usuaris del Bicibox i al 2020 es registren 460 aparcaments
A l’àrea metropolitana de Barcelona hi ha 165 estacions de Bicibox, uns aparcaments coberts i gratuïts per a bicicletes. Per fer-ne ús només cal registrar-se al servei i aconseguir la targeta que permet obrir el mòdul. A Ripollet hi ha un des del 2016. Abans estava al carrer del Sol i fa uns mesos es va traslladar uns metres fins a la plaça del Molí. Aquest 2021 està sent l’any amb més demanda. Fins al 31 d’agost ja s’havien registrat 411 usos i per tant a finals d’any es podrien superar els 702 que hi va haver l’any 2017 i que segueix sent la xifra més elevada. Al 2018 va haver 595 usos, l’any següent 559 i el 2020, malgrat la pandèmia, es va arribar a 460. No ha deixat de créixer el nombre d’usuaris de Bicibox residents a Ripollet. Al 2016 eren 30 i ara ja són 68. L’Ajuntament ja ha demanat a l’AMB dos aparcaments Bicibox més. Un per instal·lar-ho al poliesportiu i l’altre al carrer Sant Jaume