L’Aula manté el curs presencial per ser espai de trobada de la gent gran

L’Aula d’Extensió Universitària és una activitat educativa dirigida a la gent gran però és molt més. Amb un fort arrelament al municipi i 164 socis, enguany enceta el seu 12è curs posant èmfasi en la seva vessant més social. L’entitat ha fet tots els esforços organitzatius possibles per mantenir el programa de forma presencial. Per aconseguir-ho ha comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament que els hi ha cedit el Teatre Auditori per fer les sessions quinzenals.
La junta de l’Aula mai es va plantejar no fer el curs, “des del primer dia vam pensar que calia fer-lo i vam estudiar totes les fórmules possibles, vam fer una enquesta entre els socis per saber si es podria fer per internet”, comenta la presidenta, Maria Lladó, que afegeix “però vam ser agosarats i vam pensar que si l’objectiu no és només transmetre coneixement sinó també oferir un espai per parlar, trobar-se i fer caliu, era necessari mantenir la presencialitat”. No es podia seguir fent a la sala d’actes del Centre Cultural perquè a cada sessió acostumaven a anar unes 90 persones. “És un luxe comptar amb el Teatre perquè ens permet encabir unes 117 persones mantenint la distància, és un espai segur”, explica Lladó.
En la primera sessió, celebrada aquest dimarts, van regalar una mascareta als assistents i es van extremar les mesures amb gel a l’entrada i acomodadors. Hi van participar una vuitantena de socis, que van seguir la classe amb la mascareta posada. L’entitat, que ha perdut un 10% dels socis, vol convèncer a tothom que l’activitat és segura. Malgrat això, enguany també enregistraran les sessions per oferir-les als socis que no poden anar.
L’empenta i la valentia de l’entitat va ser molt valorada i aplaudida pels tres convidats a l’obertura del curs: Tomàs Peire, director del programa Universitat a l’Abast de la UAB; Enric Miró, secretari d’AFOPA, i JM Osuna, l’alcalde, qui va apuntar que l’Aula ha esdevingut un eix de les polítiques socials del municipi.
El Casal d’Avis segueix tancat
L’obertura del curs de l’Aula esdevé un exemple a seguir per a la recuperació de les activitats socials d’un col·lectiu que ha estat especialment colpejat per la pandèmia. La gent gran, per ser col·lectiu de risc, està patint amb major mesura les limitacions contra el contagi. Molts veïns porten mesos gairebé sense sortir de casa, han reduït les trobades amb amics i coneguts i inclús mantenen la distància amb familiars. La seva vida social ha quedat molt reduïda i el risc que això agreugi la seva salut, la sensació de soledat i les situacions d’aïllament són preocupants.
Hores d’ara l’únic equipament municipal que segueix tancat és el Casal d’Avis. No es pot accedir al recinte, ni es pot gaudir dels serveis, ni de les activitats que hi havia. I encara no hi ha data de reobertura. Des de la regidoria de gent gran expliquen que no saben quan es podrà tornar a obrir amb accés lliure.
Per ara estan treballant per intentar obrir-lo algunes hores “un parell de cops a la setmana” per permetre fer les activitats i els tallers habituals amb grups controlats i d’inscripció prèvia. També volen posar en marxa activitats esportives i d’exercici físic però quatre mesos després del desconfinament encara són programes en estudi. Com es reclamava el passat dia 1 d’octubre, Dia de la Gent Gran, ara més que mai, calen més recursos per “protegir la qualitat de vida de les nostres persones grans”.