Microscopi: Mobilitat i activitat econòmica
Junts per Ripollet trobem a faltar un debat en profunditat sobre el transport públic urbà a nivell de la mobilitat interna del poble. És cert que el nostre municipi té molt poca extensió territorial, però no tot el territori municipal és abastable a peu per al conjunt de la població local, sigui per edat o bé condicions físiques o de salut.
Ripollet s’està transformant en una ciutat residencial pel canvi en les tendències de la demografia. Cada dia vivim més anys i la població major de 65 anys ja representa el 16% del total –6.204 persones d’un total de 39.031 habitants, segons les dades de l’IDESCAT per a l’any 2022.
Entre altres temes a reflexionar, una de les paradoxes que és dona reiteradament cada dimecres, que tenim el mercat no sedentari – mercadillo –, és el canvi de la circulació del transport públic interurbà i l’eliminació temporal de parades d’autobús al costat dels carrers del mercat. Accedir a l’espai on se celebra el mercat els dimecres és complicat en transport públic i privat. L’opció més pràctica és desplaçar-se a peu.
L’envelliment de la població de Ripollet fa que el perfil del comprador del mercat municipal sigui majoritàriament adult, major de 50 anys. Són majoritàriament “compradors captius” de producte quotidià i els dimecres complementen la seva compra amb l’oferta comercial del mercat no sedentari. El nombre de compradors de producte quotidià creix anualment per l’envelliment de la població.
Amb un bon replantejament de la mobilitat interna que permetés millorar l’accessibilitat a la zona del mercat els dimecres es reforçaria l’activitat econòmica -comerç i restauració-. Així s’incentivaria el desplaçament d’un major nombre de població cap aquesta zona, no només per gaudir de l’oferta comercial del mercat i de la plaça sinó també com espai de trobada i de relació entre el veïnat.
Rosa M. Dumenjó – Junts per Ripollet
Article d’opinió. La REVISTA DE RIPOLLET no es solidaritza necessàriament ni es fa responsable de l’opinió dels col·laboradors