Satisfacció i encara dubtes en la primera setmana de la nova tarifa del transport públic
Des de l’1 de gener per viatjar a Barcelona en transport públic només cal pagar una zona i no dos com fins ara. És un canvi que suposa un estalvi de més de 400 euros l’any per tots aquells que viatgen a diari amb una T-10. L’Albert és un d’ells, “és la millor notícia d’aquest inici d’any, és un estalvi considerable i que em permetrà també no haver de comprar una T-10 de dues zones per anar fins a Barcelona i després una altra d’una zona per quan baixo a Cerdanyola”. Una opinió favorable al canvi que és compartida per tots els usuaris, com a mínim, per tots aquells que el coneixen. La Paquita no era conscient que aquesta setmana ja podia viatjar amb només una zona, “recordo haver-ho llegit fa temps a la Revista de Ripollet però ara en no veure res a la parada no sabia si ja estava en marxa”. La manca d’informació a les parades és una crítica a la que s’afegeixen altres usuaris que també expressen encara dubtes sobre l’aplicació de la mesura.
.
A continuació els intentem resoldre:
– Ripollet és zona 1?
No. Malgrat que inicialment es va explicar així i a la pràctica funciona com si ho fos. No ho és per tal de permetre que viatjar a Sabadell, per exemple, es pugui fer pagant només una zona. En comptes d’incloure els 18 municipis de l’AMB que faltaven a la zona 1 s’ha ideat una zona mixta en la zona 2. Ripollet és zona 2C igual que Cerdanyola, Sant Cugat, Rubí o Sabadell, entre d’altres. Així s’ha de pagar, com s’ha fet sempre, comptant el nombre de zones per les quals es transita a excepció dels trajectes amb orígen i destinació entre els 36 municipis metropolitants que són tots els de la zona 1 i alguns de les zones 2A, 2B i 2C.
.
– Anar a Sabadell segueix sent una zona?
Sí. Sabadell, la UAB, Sant Cugat o Cerdanyola continuen sent trajectes que es poden fer amb una zona. I de la mateixa manera el trajecte fins a Terrassa continua sent de dues zones. La nova tarifa suposa un canvi a favor de l’usuari, és a dir, no s’encareix cap trajecte.
.
– Segueixen sent vàlides les targetes de transport de 2018?
Sí. I a més es prorroga la seva validesa fins el 31 de desembre de 2019. En no haver encariment de preus els títols seran vàlids durant tot l’any.
.
– El canvi és només per a la T-10?
No. El canvi és per a tots els títols de transport senzills i integrats a excepció de la T-16, la Targeta rosa metropolitana, T-4, Passi pensionista, targeta de pensionista de FGC i altres títols propis de transport.
.
INFORMACIÓ FACILITADA PER L’AMB SOBRE LA NOVA TARIFA (amb preus dels títols)
NOU PLÀNOL DE LES ZONES DEL TRANSPORT I LLISTAT DELS MUNICIPIS
LLISTA DELS TRANSPORTS AFECTATS
NOU MAPA DEL SERVEI FERROVIARI
.
.
Falta de concreció respecte a l’aplicació del tribut metropolità
L’abaratiment pels usuaris dels títols de transport va acompanyada per l’aplicació d’un nou tribut als 18 municipis que se’n beneficien de la mesura. Com i quant hauran de pagar els veïns per aquest tribu encara no està clar. Segons l’Ajuntament de Ripollet el tribut anirà “dels 25 als 127 € i només afectarà els immobles amb un valor cadastral superior als 45.118,75 €, el que suposa un 33,75% del total de rebuts d’IBIU actuals”. El consistori ha explicat que calcula que dels “7.335 habitatges que pagaran aquest impost, al voltant del 73% pagaran la quota més baixa, de 25 € anuals, en no superar els 75.000 € de valor cadastral”. Però el càlcul del que s’ha de pagar no es fa només pel valor cadastral de l’habitatge sinó que es té en compte també l’any de la última actualització del cadastre. Aquest fet ha portat a l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès a anunciar que presentarà un recurs contenciós-administratiu contra el tribut en considerar que la forma de càlcul no és justa ja que es pot donar que dos veïns d’un mateix municipi, amb mateix nivell de renda i un immoble amb el mateix valor cadastral paguin diferent. El tribut es va aprovar de forma definitiva al Plenari del Consell de l’AMB el passat 18 de desembre amb el vot a favor de l’Entesa, PSC i ERC rebutjant totes les al·legacions presentades, entre les quals hi havia dels Ajuntaments de Cerdanyola i de Barberà, on es criticava que els veïns de tots els municipis hagin de pagar igual malgrat no tenir les mateixos serveis de transport públic, reclamaven més inversió per fer front a l’augment d’usuaris que s’espera, una implantació progressiva del tribut i que el canvi s’apliqui també als títol de transport socials com la targeta rosa. Van votar en contra de l’aprovació tota la resta de grups com el PP, Cs, CUP i PDeCAT.
El tribut no es pagarà fins al mes de juny, un fet que des dels grups de l’oposició a l’AMB han considerat que es electoralista, perquè es farà després de les eleccions municipals.
.